Ana içeriğe geç

ABD'den İsrail'i koruma yaptırımı... UCM yargıçları dava açtı

Uluslararası Ceza Mahkemesi'nin (UCM) üç yargıcı, ABD'nin kendilerine uyguladığı yaptırımlara karşı New York Güney Bölgesi Mahkemesinde dava açtı. Yargıçlar, yaptırımların ABD Anayasası'nı ihlal ettiğini ve yargı bağımsızlığına yönelik açık bir saldırı olduğunu savunarak ABD Başkanı'nın yasal yetkisini aştığını ileri sürdü.

ABD'den İsrail'i koruma yaptırımı... UCM yargıçları dava açtı
Akşam
16

Uluslararası Ceza Mahkemesi (UCM) ile ABD arasındaki gerilim yeni bir boyut kazandı. İsrailli yetkililer hakkındaki tutuklama emirleri nedeniyle yaptırım listesine alınan UCM yargıçları, ABD'yi kendi yargı sisteminde hesap vermeye çağırdı. Yargıç Kimberly Prost ve iki meslektaşı, yaptırımların hukuka aykırı olduğunu savunarak New York'ta dava sürecini başlattı.

UCM YARGIÇLARINDAN ABD'YE TARİHİ DAVA HAMLESİ

UCM Yargıcı Kimberly Prost tarafından kendisi ve iki meslektaşı adına yapılan açıklamada, Haziran ve Ağustos 2025'ten bu yana UCM yargıçları olarak yalnızca yargı görevlerini yerine getirdikleri için ABD yönetimi tarafından kendilerine yaptırım uygulandığı belirtildi.

Açıklamada, "Bu yaptırımlar kişisel yaşantımızı birçok yönüyle derinden etkiledi. Ancak daha da önemlisi, bunlar yargı bağımsızlığına yönelik bir saldırı ve Mahkemenin ağır suçların mağdurlarına adalet sağlamaya yönelik önemli çalışmalarına bir tehdit oluşturuyor." ifadesine yer verildi.

Bu nedenle yargıçların, şahsi olarak bu yaptırımlara karşı ABD yargı sistemi aracılığıyla itiraz etmeye karar verdiği ve New York Güney Bölgesi Mahkemesinde yaptırımlara karşı dava açtığı belirtildi.

"Davamızın ABD mahkemeleri tarafından adil ve nesnel bir değerlendirmeye tabi tutulacağına ve ilgili olgular ve hukuk temelinde dikkatle analiz edileceğine tam olarak güveniyoruz." ifadesi kullanılan açıklamada, yaptırımlar sebebiyle Başkan'ın yasal yetkisini aştığı, ABD Anayasası'nın beşinci maddesini ihlal ettiği ve yaptırımların İdari Usul Yasası'na aykırı olduğu savunuldu.

NETANYAHU TUTUKLAMA EMRİ SONRASI YAPTIRIM LİSTESİ GENİŞLEDİ

ABD yönetimi, UCM'nin İsrailli yetkililer ve özellikle Başbakan Binyamin Netanyahu hakkında çıkardığı tutuklama emirleri sonrasında Şubat, Haziran ve Ağustos 2025'te yayımladığı kararnamelerde, UCM Başsavcısı Kerim Han ile savcı yardımcıları Mame Mandiaye Niang, Nazhat Şamim Han ve 8 UCM yargıcının (Uganda, Peru, Benin, Slovenya, Fransa, Kanada, Gürcistan ve Moğolistanlı hakimler) yaptırım listesine alındığını duyurmuştu.

ABD, UCM yetkililerinin yanı sıra BM Filistin Özel Raportörü Francesca Albanese ve 3 önde gelen Filistinli sivil toplum kuruluşunu yaptırım listesine almıştı.

VISA VE MASTERCARD DAHİL FİNANSAL SİSTEMLERDEN DIŞLAMA

Yaptırımlar nedeniyle söz konusu yargıç ve savcılar kişisel mal varlıklarına erişemez hale gelirken, Microsoft, Visa ve Mastercard gibi şirketler tarafından kullanılan finansal sistemlerden de dışlandı.

UCM, ABD'nin yaptırım kararlarını "bağımsız adalet kurumuna yönelik açık saldırı" olarak nitelendirmiş, BM ise yaptırımların "uluslararası adaletin temelini zedelediği" uyarısında bulunmuştu.

Kaynağa Git

İlgili Haberler