İstanbul- Geçtiğimiz nisan ayında, İstanbul Büyükşehir Belediyesine bağlı iştirak şirketi Ağaç A.Ş.’de çalışan 40 işçi, “güvenlik soruşturması” gerekçesiyle işten çıkarıldı. İşçiler, soruşturmada 1 Mayıs’a katılım, trafik kazasına karışma gibi çalışma yaşamları açısından engel oluşturmayan durumların gerekçe gösterildiğini ifade etti.
Kadın istihdamına verilen önem buraya kadarmış
Ağaç A.Ş.’de işten atılan kadın işçilerden biri, işten atılma gerekçesi olarak geçmişte bir sosyal medya gönderisinin altına yazdığı yorumun gösterildiğini söyledi. Bu yorumda herhangi bir hakaret olmadığını ifade eden kadın işçi, yaşananların hukuksuzluğuna vurgu yaptı.
Kadın işçi, kız kardeşinin evinde yaşadığını, çalışırken kendisi için ev yaptırmaya başladığını belirtti. İşten çıkartıldığını öğrendiğinde yetkililerle konuşup en azından evini bitirene kadar çalışmak istediğini söylediğini ancak yetkililerin ona olumsuz dönüş yaptığını ifade ederek, “CHP, ‘kadın istihdamına çok önem gösteriyoruz’ diyor ama çalışmaya ihtiyaç duyan kadınları haksız yere işten çıkartıyor” dedi.
Geçim kaygısı büyüyor
Konuştuğumuz bir diğer kadın işçi ise Kezban Karlık. İşten atılmasıyla birlikte geçim endişesinin de büyüdüğünü belirten Karlık, “Zorlu İstanbul koşullarında kirada oturuyorum. İki çocuğuma hem annelik hem babalık yapmaya çalışıyorum. Bize tazminat adı altında belli bir miktar para verdiler. Ama bu verilen para beni sadece iki üç ay götürebilir” dedi. Çalışırken de borçlu olduğunu söyleyen Karlık, birçok işçinin benzer koşullarda yaşadığını ve verilen paranın önemli kısmının borçları kapatmaya gittiğini anlattı.
Altı yıldır sendika yok
Çalışma koşullarını da anlatan Karlık, şirketin belediye iştirakleri içinde en ağır çalışma koşullarına sahip yerlerden biri olduğunu söyledi. Karlık, sendikal örgütlenme konusunda da sorun yaşandığını ifade etti: “Ağaç A.Ş.’ye altı senedir sendika getirilemiyor. Ne yazık ki davalar bir türlü bitmiyor. Zannediyoruz yönetimin yanlısı olduğu sendikanın getirilmesine yönelik bir çaba vardı.”
‘Neden bizi onursuzlaştırmaya çalışıyorlar?’
Karlık, 2021’de işe girdiğini ve o dönemde güvenlik soruşturmasının yapıldığını söyledi. Ancak 2022’de Süleyman Soylu’nun sözleriyle yeniden bir güvenlik soruşturmasına tabi tutulduklarını belirtti. Karlık, “Neden beş yıl sonra bizi onursuzlaştırmaya çalıştıklarını, bizim ekmeğimizi elimizden aldıklarını bizler de çok merak ediyoruz” ifadelerini kullandı.
Bu sürecin çalışmaya devam eden işçiler içinde de etkileri olduğunu belirten Karlık, “Onlar da sıranın ne zaman kendilerine geleceği konusunda endişeliler. Ağaç A.Ş. hâlâ işçi kıyımına devam ediyor” dedi. Karlık son olarak, “Bu yanlıştan dönülmesini, işe iade edilmemizi ve bu işçi kıyımının sona ermesini istiyoruz” dedi.
İşçilere sürünün diyorlar
Basın açıklamasına kızı Kezban Karlık ile katılan Karlık’ın annesi ise yaşananlara tepki göstererek şu ifadeleri kullandı:
“Sıcak demediler, soğuk demediler, yağmur demediler; yaz, kış çalıştılar. Dört kuruş çıkış verdiler diye sokağa bıraktılar işçileri. Bir kişiyi sokağa bırakmak ne demektir? Sürünün demektir, insan yerine koymamaktır bu.”