Ana içeriğe geç

Teşviklerle ihya edilen Kalyon PV işçi atıyor

Kalyon PV’de yine işten atmalar yaşandı. Atılan işçi sayısının 30’u geçtiği belirtiliyor. “Atılanlar genelde hak arayanlar” diyen işçiler “Sıra bana gelir mi?” tedirginliği yaşıyor. Hak-İş’e bağlı Enerji-İş’in sessizliği ise tepki çekiyor.

Teşviklerle ihya edilen Kalyon PV işçi atıyor
Evrensel
16

Ankara- Devlet tarafından sağlanan teşvikler ve vergi indirimleri ile yandaş sermaye grupları arasında bir çırpıda sayılacak isimlerden biri olan Hak- İş'e bağlı Enerji- İş Sendikasının yetkili olduğu Kalyon PV’de yine işten atmalar yaşandı. Geçtiğimiz günlerde gruplar halinde çıkarılan işçiler, tazminat ve 2 maaş ile susturulmak istendiklerini söylüyor. Kalyon PV’de çalışan bir işçi, çıkarılan işçi sayısının 30’u geçtiğini söyledi. İşçiler, ‘Acaba sıra bana da gelir mi?’ diye tedirginler.

Çıkarılan işçilerden görüştüklerimiz henüz ne yapacaklarına karar vermezken; işten çıkarma süreçlerinde isimlerin neye göre belirlendiği sorusuna “formenler ve sendika temsilcileri ile arası bozuk olan, sesi çıkanları listelemişler” diye ortak bir cevap verdiler. Bir işçi; “Benim çıkarılma sebebim olarak da formen yardımcıları ile sorun yaşamam olabilir. Personele baskı yapıyorlardı. Vardiya bitiminin son dakikasına kadar çalıştırıyorlar. Temizliğe de bırakıp fazla çalışma derdindeydiler. Ben buna ses çıkarttığım için işten çıkarıldım” dedi.

‘Bir tane tutanağım bile yokken çıkışım verildi’

Kalyon’da geçtiğimiz dönemlerde de işçilerin işten çıkarılma süreçlerinde yine benzer yöntemle toplu işten çıkarma yapılmıştı. Bunu bilen işçilerin temsilcilere ve formenlere olan öfkesi oldukça büyük. Bir işçi, “Yeni bir direktörümüz var. Onun emri ile işten atıldığımı düşünüyorum. Kendi adamlarını yerleştirmeye çalışıyor. Yoksa işten çıkarılma kararım sonrası kendi müdürüme gittiğimde ‘ben memnunum senden’ diyordu” derken; bir başka işçi de yine işten çıkarılmayı hiç beklemediğini şöyle anlattı: “Bir tane bile tutanağım yokken insan kaynaklarına çağrılıp çıkışım verildi. İki maaş da fazladan sus payı verdiler. Benim dışımda da birçok kişiydi çıkarmışlar. Yazıklar olsun bunlara.”

‘Bizde kafası çalışan zaten bu düzene ses çıkarır’

Kimi işçiler ise çıkışların sebebinin üretimde istenen kalitenin sağlanamaması olduğunu ifade ediyor. Ancak halen çalışmaya devam eden işçiler ise “İşini iyi yapan kalifiye işçileri çıkartıyorlar. O yüzden kimse kaliteyi gerekçe göstermesin. İçeride düzgün insan bırakmadılar. Kafası çalışanı çıkarttılar. Bizde kafası çalışan zaten bu düzene ses çıkarır. Patronumuz sağolsun kar için ayağına taş değse faturayı işçilere kesiyor.” diyerek yanıt verdi.

Sendika ‘yönetimsel kararlara müdahale etmiyoruz’ dedi

İşçiler sendikalı olmasına rağmen sözleşme döneminde olduğu gibi bu işten çıkarılma sürecinde de yalnız bırakıldıklarını ifade ettiler: “Sendika ‘yönetimsel kararlara müdahale edemiyoruz’ dedi. Tüm kararlar zaten yönetimsel karar. Tüm işten çıkarmalar yönetimsel karar. Bu sendika zaten başka sendika girmesin diye var. Hani particilik yapmıyorum ama. Patron AKP'li. Sendika temsilcisi Trabzonlu, AKP'li. Kimi kime şikayet ediyorsun?”

Konuştuğumuz işçiler, sendika temsilcilerinin işçi olmadığı, formen ve beyaz yakadan oluştuğunu biliyor. Haliyle bu süreçte belirleyici isimler ortak bir kümede buluşuyor. Konuştuğumuz işçilerin iddiası da bu yönde; isim listelerinin yapılması ve sendikaya yakın olan kişilerin kayrılması gibi…

‘Bana dokunmayan yılan gelip beni soktu’

Son günlerde işten çıkarılan işçilerin birçoğu önceki dönemde yaşanan toplu çıkarımlara da şahit olmuşlar. O gün uzaktan baktığı kaderi şimdi kendisinin yaşadığını söyleyen işçi durumu şöyle özetliyor: “Bunca zaman bana bir şey olmaz, herkes benim çalışmamdan memnun diye düşünüyordum. Başka işten çıkartmalara da sesimi çıkarmadım. İftira, yüz kızartıcı suç gibi damgalarla çıkarılanlar oldu. Hani insan doğası da böyle. Bana dokunmayan yılan bin yaşasın, dedim. O yılan gelip beni de soktu.”

Milyarlık teşvik, sıfır vergi

İktidardan aldığı kamu ihaleleriyle ihya olan Kalyon PV’nin 2025 yılı net satış geliri 8 milyar 508 milyon 562 bin 629. Şirket 2026 yılının ilk çeyreğinde yaklaşık 1 milyar TL net zarar açıkladı. Ancak şirketin açıkladığı bu zararın asıl kaynağı yaptığı yeni yatırımlar. Yatırımcılarına hazırladığı sunumda 2026’nın ikinci çeyreğinden itibaren geçmiş yıllardaki kapasitelerine döneceğini vaadediyor. Yakın zamanda modernizasyon ve kapasite yatırımları alan güneş paneli üretim hattına ve çeşitli yatırımlara ayrılan kaynağın büyüklüğü ise 9,1 milyar TL olarak açıklanıyor. Şirket bu dönemde yaptığı çeşitli yatırımlar için vergi avantajları yoluyla kaynak aktarımlarından da yararlandı. Şirketin toplam ertelenmiş vergi varlık ve yükümlülüklerinin toplamı 3,75 milyar TL seviyesinde iken bu tutarın yaklaşık 1,4 milyar TL’lik bölümü teşvik belgesi kapsamında elde edilen kaynaklardan oluşuyor. Şirket yatırımlarını sürdürmesi ve harcamalar nedeniyle zarar göstermesi sebebiyle son 3 yılda hiç kurumlar vergisi ödemedi.

Kaynağa Git

İlgili Haberler