Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde Polonya Cumhurbaşkanı Karol Nawrocki ile gerçekleştirdiği görüşmenin ardından düzenlenen ortak basın toplantısında iki ülke ilişkileri, Avrupa güvenliği, NATO işbirliği ve Türkiye'nin Avrupa Birliği (AB) sürecine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.
Polonya heyetini Türkiye'de ağırlamaktan memnuniyet duyduğunu ifade eden Erdoğan, Türkiye ile Polonya'nın 600 yılı aşan köklü geçmişinden aldığı güçle iki müttefik ve stratejik ortak olarak her alanda işbirliğini geliştirmeye devam ettiğini söyledi. Erdoğan, görüşmelerde bu iradeyi bir kez daha teyit ettiklerini ve atılabilecek ortak adımları ele aldıklarını belirtti.
İki liderin görüşmesinde ticaret, yatırım, savunma sanayi, enerji ve beşeri ilişkiler başta olmak üzere birçok başlıkta fikir alışverişinde bulunduğunu aktaran Erdoğan, 10 milyar dolarlık ticaret hacmi hedefine ulaşıldığını, yeni hedef olarak ise 15 milyar doların belirlendiğini kaydetti.
Polonya'nın yaklaşık 9 milyar dolar tutarındaki projelerle Türk müteahhitlik firmalarının en aktif olduğu ülkeler arasında yer aldığını belirten Erdoğan, bu projelerin sayısının daha da artmasını temenni ettiklerini ifade etti.
Ulaştırma alanının iki ülke arasındaki önemli işbirliği başlıklarından biri olduğuna işaret eden Erdoğan, Polonya'nın desteğiyle Türkiye'nin stratejik ortak olduğu Üç Deniz Girişimi'nin bu alanda önemli fırsatlar sunduğunu söyledi.
"İşbirliğini güçlendirmek için çalışıyoruz"
Savunma sanayisinin de ikili ilişkilerde öne çıkan alanlardan biri olduğunu vurgulayan Erdoğan, geçmişte insansız hava araçları ve diğer savunma projelerinde önemli ortaklıklar kurulduğunu hatırlattı. Erdoğan, Avrupa'nın güvenlik ve savunma mimarisinde önemli bir yere sahip iki NATO müttefiki olarak bu işbirliğini daha da güçlendirmek için çalıştıklarını ifade etti.
Eğitim, kültür, bilim ve turizm alanlarında ilişkilerin geliştirilmesinin iki ülke dostluğunun geleceğine yapılacak ortak bir yatırım niteliği taşıdığını belirten Erdoğan, bu alanlardaki işbirliğinin de artırılmasının önemine dikkati çekti.
Görüşmelerde Türkiye-Avrupa Birliği ilişkileri ile bölgesel ve küresel gelişmelerin de ele alındığını aktaran Erdoğan, "Her vesileyle vurguladığımız üzere Avrupa Birliği ile işbirliğimizi karşılıklı fayda ve saygı temelinde ilerletme iradesine sahibiz. Bu vesileyle, Polonya'nın Avrupa Birliği üyelik sürecimize verdiği destek için teşekkür ediyor, bu desteğin artarak sürmesini diliyorum" dedi.
NATO gündeminin de görüşmede önemli yer tuttuğunu ifade eden Erdoğan, 7-8 Temmuz tarihlerinde Ankara'da düzenlenecek NATO Zirvesi kapsamında ittifakın Avrupa sütununun güçlendirilmesi ve caydırıcılığının artırılmasının ortak öncelikler arasında bulunduğunu söyledi. Erdoğan, bu çerçevede Avrupalı müttefiklerin daha fazla sorumluluk üstlenmesinin ve transatlantik bağın güçlendirilmesinin önem taşıdığını vurguladı.
Liderlerin görüşmesinde Rusya-Ukrayna savaşı ile İran bağlantılı gelişmelerin de ele alındığını belirten Erdoğan, her iki konuda da barış ihtiyacına dikkat çektiklerini ifade etti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Filistin ve Orta Doğu'da kalıcı barışın sağlanmasının önemine işaret ederek, Filistin Devleti'ni tanıyan ülkeler arasında yer alan Polonya'nın iki devletli çözüme verdiği desteği sürdürmesini beklediklerini sözlerine ekledi.
Nawrocki'den "dost" vurgusu
Polonya Cumhurbaşkanı Karol Nawrocki, Türkiye ile Polonya arasındaki ilişkilerin stratejik önem taşıdığını belirterek, iki ülke arasındaki işbirliğinin farklı alanlarda gelişmeye devam ettiğini söyledi.
Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile gerçekleştirdiği baş başa ve heyetler arası görüşmelerin ardından düzenlenen ortak basın toplantısında konuşan Nawrocki, savunma sanayisinin işbirliğinin öne çıkan alanlarından biri olduğunu ifade etti.
Türkiye ile Polonya arasındaki dostluğun asırlara dayandığını vurgulayan Nawrocki, iki ülke arasındaki ilişkilerin güçlü tarihi bağlar üzerine kurulduğunu belirtti.
Nawrocki, "Bugünkü temaslarımız bu tarihi, güzel ve dost temelinde kurulan ilişkilerimizin simgesidir. Yaklaşan NATO Zirvesi'ne katılma şansım olacak. Zirvenin Ankara'da düzenlenmesi nedeniyle Türkiye'yi tebrik etmek istiyoruz" dedi.
Polonya Cumhurbaşkanı, iki ülke arasındaki stratejik ortaklığın önümüzdeki dönemde de farklı alanlarda gelişerek devam edeceğine işaret etti.
Polonya Cumhurbaşkanı Karol Nawrocki, Türkiye ile Polonya arasındaki ticaretin Rusya-Ukrayna savaşına rağmen kesintisiz şekilde büyümeyi sürdürdüğünü belirterek, ülkesinin ABD'nin daveti üzerine G20 toplantısına katıldığını hatırlattı.
Türkiye ile Polonya arasındaki önemli işbirliği alanlarından birinin de savunma sanayisi olduğunu ifade eden Nawrocki, iki ülkenin savunma alanındaki ortak çalışmalarını Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile ele aldıklarını söyledi.
Nawrocki, "Geçen sene Polonya ve Türkiye Milli Savunma Bakanları arasında imzalanan savunma kapsamındaki anlaşmadan da bahsetme imkânımız oldu. O anlaşma çerçevesinde Polonya ve Türk savunma sanayi alanında işbirliğini konuştuk. Tabii bu işbirliğinin eşit şartlarda olmasını temenni ederiz ve değişik şekillerde olmasını da temenni ederiz" dedi.
Polonya ordusunun Türkiye'den satın alınan Bayraktar insansız hava araçlarını kullandığını hatırlatan Nawrocki, bu durumun iki ülke arasındaki işbirliğinin ve ittifak içerisindeki rollerinin önemini ortaya koyduğunu vurguladı.
Nawrocki, "Polonyalı askerler, Türkiye'den satın alınmış olan Bayraktar insansız hava araçlarını kullanmaktadır. Bunlar, işbirliğimizin ne kadar önemli, ittifak için ne kadar önemli iki devlet olduğumuzun bir nişanesidir. Bu yüzden İncirlik Üssü'nde görev yapan askerlerin varlığını kesinlikle devam ettirmek istiyoruz, uzatmak da istiyoruz" ifadelerini kullandı.
"Türkiye'de düzenlenecek olan NATO zirvesini dört gözle bekliyorum"
Filistin-İsrail meselesine de değinen Nawrocki, iki devletli çözümü desteklediklerini belirtti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan ile Rusya-Ukrayna savaşını da değerlendirme fırsatı bulduklarını ifade eden Nawrocki, Polonya'ya yönelik Rusya kaynaklı hibrit faaliyetlerin de görüşmede ele alındığını söyledi.
Nawrocki, "Sayın Cumhurbaşkanı ile Ukrayna ve Rusya savaşından da bahsetme fırsatımız oldu. Polonya'ya karşı Rusya'nın hibrit faaliyetlerinden de bahsettik. Rusya'nın tek saldırgan bir ülke olduğu, Ukrayna'ya saldıran bir ülke olduğu konusunda hemfikiriz. Kesinlikle bu savaşın en kısa sürede bitmesini istediğimizi ifade ettik. Bu konunun en güzel şekilde çözülmesi diplomatik yollardır tabii ki ve bu konuda da hemfikiriz" dedi.
Yaklaşan NATO Zirvesi'ne ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Nawrocki, "Türkiye'de düzenlenecek olan NATO zirvesini dört gözle bekliyorum. Bu zirvenin çok verimli bir şekilde geçeceğine inanıyorum" ifadelerini kullandı.