Ana içeriğe geç

Bakanlık duyurdu: Enerji faturasının yüzde 30’unu devlet ödeyecek, başvurular başladı

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji tüketimini ve karbon emisyonunu azaltan işletmelere yönelik EKA Destek Programı'nı hayata geçiriyor. Program kapsamında performans kriterlerini karşılayan işletmelere enerji giderlerinin yüzde 30'u oranında, 18 milyon lirayı aşan hibe desteği sağlayacak.

Bakanlık duyurdu: Enerji faturasının yüzde 30’unu devlet ödeyecek, başvurular başladı
Cnbc-e
16

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, sanayi tesisleri, ticari binalar ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin enerji verimliliğini artırmak ve karbon emisyonlarını azaltmak amacıyla Enerji ve Karbon Azaltımı (EKA) Destek Programı'nı devreye aldı.

Programla birlikte enerji yoğunluğu, spesifik enerji tüketimi veya karbon emisyon yoğunluğunu düşüren işletmeler performans esaslı olarak desteklenecek.

Enerji giderlerinin yüzde 30'u hibe olarak ödenecek

Başvurular arasından belirlenen performans kriterlerini karşılayan işletmelere, başvuru yapılan yıldaki enerji giderlerinin yüzde 30'u nakdi hibe olarak verilecek.

2026 yılı için program kapsamında sağlanacak azami destek tutarı 18 milyon 61 bin 775 lira olarak belirlenirken, bu tutar her yıl yeniden değerleme oranına göre güncellenecek.

Karbon emisyonunu en çok azaltanlar seçilecek

2026 yılında Türkiye'nin ev sahipliği yapacağı COP31 İklim Zirvesi nedeniyle bu yıl karbon emisyon yoğunluğunu azaltan işletmelere öncelik verilecek.

Değerlendirme sonucunda sanayi sektöründen 10, ticari bina ve hizmet sektöründen ise 10 işletme olmak üzere toplam 20 işletme destek almaya hak kazanacak.

Başvurular e-Devlet üzerinden yapılacak

İşletmeler başvurularını e-Devlet entegrasyonuyla çalışan Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi (EVDES) üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirecek. Teknik inceleme ve doğrulama süreçlerinin ardından performans kriterlerini sağlayan işletmeler bütçe imkânları çerçevesinde desteklenecek.

Yatırıma da performansa da destek

Bakanlık, mevcut Verimlilik Artırıcı Proje (VAP) Programı kapsamında enerji verimliliği yatırımlarının yüzde 30'una kadar ve 27 milyon lirayı aşan hibe desteği sağlamayı sürdürüyor.

Yeni EKA Programı ile birlikte işletmeler hem enerji verimliliği yatırımları sırasında hem de yatırım sonrasında elde ettikleri performans sonuçlarına göre destek alabilecek. Böylece enerji maliyetlerinin düşürülmesi, rekabet gücünün artırılması ve düşük karbonlu ekonomiye geçişin hızlandırılması hedefleniyor.

Kaynağa Git

İlgili Haberler