Türk at yarışçılığının genç ve son yılların en başarılı jokeylerinden Vedat Abiş, Ulu Önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk adına bu yıl 100’üncüsü düzenlenecek Gazi Koşu’su öncesi Nefes’in sorularını yanıtladı.
“Gazi Koşusu’nu kazanmak, her jokey için büyük bir hayaldir. Peki senin gibi genç ve son zamanların yükselen bir jokeyi için bu yıl 100’üncüsü koşulacak Gazi ne anlam ifade ediyor?”
Vedat Abiş: Gazi Koşusu, her jokeyin kariyerinde en az bir kere de olsa kazanmak istediği bir yarış. Ayrıca Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün bize miras bıraktığı bu koşuyu kazanmak herkese nasip olmayabiliyor. Bu yıl 100’ncüsü olması da yarışa daha bir anlam ve heyecan katıyor. Herkes akıllarda kalacak bir Gazi olmasını istiyor. İnşallah bana kazanmak nasip olur. Çünkü bu yarışçılığımızın en büyük koşusu.

"MUCHO BUENO İLE İNŞALLAH OLACAK"
“100. Gazi Koşusu senin kariyerinde katıldığın 5’inci Gazi olacak. Meşhur bir tabir var, Gazi’den zaferle ayrılman için ‘o sene bu sene mi?’”
Vedat Abiş: Gazi’ye Mucho Bueno ile katılacağım. Dediğiniz gibi 5. Gazi’m olacak. Bu yarış için gitgide tecrübe kazandım. Geçen yıl çok yaklaştık ama yarış içerisindeki aksiliklerden dolayı nasip olmadı. Bu yıl gerçekten çok inanıyorum. İnşallah da olacak.
“Loco Sugar ile Gazi Koşusu’nda koşabilseydin onunla bu yarışı kazanır mıydın?”
Vedat Abiş: Loco Sugar yurt dışı doğumlu olduğu için maalesef Gazi’de koşamıyor. Eğer koşsaydı ve ben ona binseydim, evet kazanabilirdik. Gerçekten çok güçlü ve mükemmel bir at.

“SON ANLARDA YAPILAN FAULLERDEN ATIM ETKİLENDİ”
“Geçen yılki Gazi’ye gidersek... Yarışa Special Man ile katılmıştın ve atın Gazi’nin favorileri arasında gösteriliyordu ki tabelayı ilk gören olmaya da çok yaklaşmıştın ama yarışın içinde fauller oldu, protesto sebebiyle resmi sonuç geç açıklandı. Yarış içerisinde neler yaşandı? Özellikle son metrelerinde…”
Vedat Abiş: Düzlüğe çıktığımda yarış severlerin seslerini çok net hissettim. Her jokey gibi ister istemez heyecan yaptım. Atımı nereye çeksem yol kapanıyordu. Bir türlü yol bulamadım, nasip değilmiş… Yol bulduktan sonra da son metrelerde atım canını, dişini her şeyini ortaya koydu. Kazanabilirdik ama son anlarda yapılan faullerden atım etkilendi. Bütün aksiliklere rağmen güzel bir Gazi’ydi. Bu yarışın heyecanı gerçekten çok farklı. Bu sene Gazi’ye katılan hiçbir at ve jokey aksilik yaşamadan, kazasız ve belasız bir yarış geçirmesini diliyorum.
“Senin yarıştığın veya katılmadığın ama izlediğin Gazi Koşu’larından unutamadığın bir Gazi var mı?”
Vedat Abiş: Ahmet Çelik ağabeyin Call To Victory ile kazandığı yarış gerçekten özel bir yarıştı çünkü büyük bir seri yakalayarak gelmişti. Çaldıran, Tay deneme ve Sait Akson, seriyi bozmadan gelmiş ve Gazi’yi de kazanarak seriyi tamamlamıştı.

"ATLARA DOKUNDUĞUMDA KORKUYORDUM"
“Vedat Abiş jokey olmaya ne zaman karar verdi? “Başarılı bir jokey olacağıma inanıyorum” motivasyonunu nasıl yakaladın?"
Vedat Abiş: Aslında atlarla çok ilgim ve alakam yoktu. Babam geçmişte at baktığı, seyislik yaptığı için biraz onun sayesinde oldum. Ailece Diyarbakır’da yaşıyorduk, babam ilk etapta ağabeyimi jokey yapmak istiyordu fakat onun boyu ve kilosu el vermiyordu. Ben liseye geçtiğim zaman boyum arkadaşlarıma göre kısaydı, onlara göre biraz küçük kalıyordum. ‘Babam bana jokey olmak ister misin?’ dediğinde büyük bir hevesle ‘tamam’ dedim. İstanbul’a geldik, Ekrem Kurt apranti okuluna kayıt yaptırdık, sınavlara ve mülakatlara girdim. Ve onları başarıyla geçtim. Okula ilk başladığımda atlara dokunduğum zaman korkuyordum. Korkuları zamanla üstümden atlattım ve okulda çok başarılı oldum. 2 yıl boyunca yatılı eğitim aldım ve okulu birincilikle bitirdim. Ondan sonra ise jokeylik serüvenim başladı.

“Hazır apranti okulundan söz açılmışken, okulun eğitimi nasıldı. Apranti okulunda arkadaşlarınla birlikte 2 yıllık süreç nasıl geçti?”
Vedat Abiş: Apranti okulundaki arkadaşlarım, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden gelen kişilerdi. Yaşımız da itibariyle birbirimize alışmamız ilk etapta zor oldu. Fakat zamanla birbirimize alıştık ve güzel arkadaşlıklar elde ettik. Apranti okulundaki eğitim gerçekten iyiydi. Binicilik hocalarımız da teorik derslerimize giren hocalarımız da iyiydi. İngilizce eğitim de aldık. Uluslararası standartlara uygun güzel bir eğitim verdiler bize. Bu eğitimde bize çok şey kattı. Başarılı olmamızın bir sebebi de aldığımız eğitim. Mezun olduktan sonra aldığımız eğitimin ne kadar kıymetli olduğunu anlıyorsun.
“İLK BAŞTA ÇOK FAZLA AT BİNMEK İSTEMEDİM”
“Apranti okulundan 2019’da mezun oldun ve yarışçılık kariyerin başladı. O dönemden bu döneme kendini geliştirdin. 2023 ve 2024’te en çok yarış kazanan jokey oldun, 2025’te ise en çok Grup 1 yarış kazanan jokeylerden biri sendin. Bu gelişiminin sırrı ne?"
Vedat Abiş: Dediğiniz gibi 2019’da mezun oldum ve apranti olarak yarış kariyerim başladı. İlk etapta ister istemez üzerinizde bir acemilik oluyor. Bende ilk başta çok fazla at binmek istemedim, idmanlarda kendimi geliştirmek istedim. Atlarını çalıştırdığım at sahipleri hırsımı ve azmimi gördükten sonra bana yavaş yavaş şans vermeye başladılar. Bende şans buldukça minimum seviyede hata yaparak atlarımı yapabileceği derecenin üstünde getirdim. Bana verilen her şansı değerlendirdim. Kazandıkça da daha fazla şans buldum. Bir süre sonra İstanbul’da daha sık at binmeye başladım. Acemilik dönemimde Tuğban İzzet Aksoy’un bana çok desteği oldu. Hep onların atlarına biniyordum. Jokeyliğe terfi ettikten sonra 2023 ve 2024’te en çok koşu kazanan jokey oldum. Grup yarışından küçük koşulara hep aynı ciddiyetle bindim atlarıma. 2025’te askere gitmeme rağmen çok sayıda Grup yarış kazandım. 2026’ya da güzel bir başlangıç yaptım. Kısrak Koşusu’nu kazandım. Menajerlerimin bana büyük destekleri oldu. Yaşamımda ve sporumda çok değişiklikler yaptım. Bunları yaptıktan sonra başarı geliyor.
“AĞABEYİMİN EN İYİ ÖZELLİKLERİNİ ALIP KENDİ SİTİLİMİ OLUŞTURDUM”
“Örnek aldığın ve onun gibi olmalıyım dediğin bir jokey olmuş muydu?”
Vedat Abiş: Onun gibi olmak istediğim değil ama en iyi özelliklerini aldıklarım oldu. Gökhan Kocakaya ağabeyin disiplini, ata bindiği ciddiyeti ve rahatlığı gibi. Halis Karataş ağabeyden de kaptıklarım oldu. Yani her iyi jokey ağabeyimin en iyi özelliklerini alıp kendi sitilimi oluşturdum. Tabi eksiklerimizde oldu ama büyük jokey ağabeylerimin eleştirisi olduğunda eksiklerimi düzlettim ve kendi sitilimi ortaya koydum. Şu anda iyi jokeylerin konusu açıldığında benim de ismimi söylüyorlar. Bu da beni çok mutlu ediyor.

“Jokeylikte gelecek hedeflerinden konuşmamız gerekirse, gelecekte yurt dışında at binme hedefin var m? ABD’de Kentucky, İngiltere’de Epsom Derby gibi veya Dubai’de?”
Vedat Abiş: Tabiİ ki her jokeyin yurt dışında at binme isteği vardır ama önce Türkiye’de kazanılması gereken bir Gazi Koşusu var. Sonuçta herkesin hayal ettiği ve kazanmak istediği bir koşu. Gazi’yi kazandıktan sonra bir Kentucky Derby olsun, Dubai’de veya farklı bir ülkede yarışmayı her jokey gibi isterim. Bir dönem Almanya’da at bindim. Türkiye’ye geldiğimde ‘neden ben de yapmayayım’ diye hırs yaptım. Gelecekte yurt dışı hayalim de var.

