Yaklaşık 10 bin yaşlı kadının 10 yıl boyunca takip edildiği araştırma, sabah rutininin vazgeçilmez iki içeceği arasında dikkat çekici bir fark ortaya koydu. Sabah kahveniz yerine bir fincan çay tercih etmeyi hiç düşündünüz mü? Bilim insanlarına göre bu küçük değişiklik, özellikle kemik sağlığınız açısından önemli faydalar sağlayabilir.
Avustralya'daki Flinders Üniversitesi araştırmacıları tarafından yürütülen ve yaklaşık 10 bin kadının 10 yıl boyunca takip edildiği çalışma, düzenli çay tüketen kadınların kalça kemik yoğunluğunun çay içmeyenlere kıyasla daha yüksek olduğunu ortaya koydu. Bilimsel dergi Nutrients'ta yayımlanan bulgular, çayın osteoporoza karşı koruyucu bir rol oynayabileceğine işaret ediyor.
OSTEOPOROZ RİSKİ HER ÜÇ KADINDAN BİRİNİ ETKİLİYOR
Araştırmacılara göre, 50 yaş üzerindeki her üç kadından biri yaşamının bir döneminde osteoporozla karşılaşıyor. Kemiklerin zayıflamasına yol açan bu hastalık, kırık riskini artırırken özellikle kalça kırıkları ciddi sakatlıklara ve erken ölüm riskine neden olabiliyor.
Çalışmada 65 yaş ve üzerindeki kadınların kalça ve femur boynu kemik yoğunlukları düzenli olarak ölçüldü. Araştırmacılar, çay içenlerle içmeyenleri, kahve tüketenlerle tüketmeyenleri ayrı ayrı karşılaştırdı.
Sonuçlar çay lehineydi. Düzenli çay tüketen kadınların toplam kalça kemik mineral yoğunluğunun, çay içmeyenlere göre yaklaşık 0,003 g/cm² daha yüksek olduğu görüldü. İlk bakışta küçük görünen bu farkın toplum genelinde önemli sonuçlar doğurabileceği belirtiliyor.
Flinders Üniversitesi Tıp ve Halk Sağlığı Fakültesi'nden yardımcı doçent Enwu Liu, "Kemik yoğunluğundaki küçük artışlar bile büyük nüfus gruplarında kırık sayısının azalmasına katkı sağlayabilir" diyor.

ÇAYIN GÜCÜ KATEŞİNLERDEN
Araştırmacılar, çayın kemik sağlığı üzerindeki olumlu etkisinin arkasında büyük olasılıkla "kateşin" adı verilen bitkisel bileşiklerin bulunduğunu düşünüyor. Çayda bol miktarda bulunan bu maddelerin kemik oluşumunu desteklediği ve kemik yıkımını yavaşlatabildiği ifade ediliyor. Bu sayede osteoporoz ve kırık riskinin azaltılmasına katkı sağlayabileceği belirtiliyor.
KAHVEDE DURUM DAHA KARMAŞIK
Kahve tüketimiyle ilgili sonuçlar ise daha farklı bir tablo ortaya koydu.
Günde iki ila üç fincan kahve içenlerde kemik sağlığı üzerinde anlamlı bir olumsuz etki görülmedi. Ancak günde beş fincan ve üzeri kahve tüketenlerde daha düşük kemik yoğunluğu eğilimi gözlendi.
Bununla birlikte araştırmacılar, bu ilişkinin istatistiksel anlamlılık düzeyine ulaşmadığını vurguluyor. Yani yüksek kahve tüketiminin kemik kaybına yol açtığını kesin olarak söylemek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç bulunuyor.
Çalışmanın ortak yazarlarından Ryan Liu'ya göre olası neden kafein olabilir. "Kahvedeki kafeinin, laboratuvar çalışmalarında kalsiyum emilimini ve kemik metabolizmasını olumsuz etkileyebildiği gösterildi. Ancak bu etkiler oldukça küçük ve kahveye süt eklenmesiyle dengelenebilir" diyor.

BULGULAR HERKES İÇİN GEÇERLİ Mİ?
Araştırmacılar sonuçların dikkat çekici olduğunu ancak bazı sınırlamalar içerdiğini de belirtiyor.
Çalışma verileri büyük ölçüde beyaz Amerikalı kadınlardan oluşan Osteoporotik Kırıklar Çalışması'ndan elde edildi. Ayrıca katılımcıların çay ve kahve tüketimleri kendi beyanlarına dayanıyordu. Bu tür araştırmalarda kişilerin alışkanlıklarını olduğundan az ya da fazla bildirmesi mümkün olabiliyor. Buna rağmen araştırmanın en güçlü yanı, katılımcıların tam 10 yıl boyunca izlenmiş olması.
BİR FİNCAN ÇAY KEMİKLER İÇİN KÜÇÜK AMA DEĞERLİ BİR ADIM OLABİLİR
Araştırmacılar, elde edilen sonuçların kahveyi tamamen bırakmak gerektiği anlamına gelmediğinin altını çiziyor. Enwu Liu, "Sonuçlarımız kahveyi bırakmanız ya da litrelerce çay içmeniz gerektiğini göstermiyor. Ancak ölçülü çay tüketiminin kemik sağlığını desteklemenin basit yollarından biri olabileceğini, çok yüksek miktarda kahve tüketiminin ise özellikle alkol kullanan kadınlar için ideal olmayabileceğini ortaya koyuyor" diyor.
Liu'ya göre kalsiyum ve D vitamini halen kemik sağlığının temel taşları olmaya devam ediyor. Ancak fincanınızın içindeki içeceğin de bu denklemde rol oynayabileceği unutulmamalı. Araştırmacı sözlerini şöyle tamamlıyor: "İleri yaştaki kadınlar için günlük bir fincan çay rahatlatıcı ve aynı zamanda daha güçlü kemiklere giden yolda küçük ama değerli bir adım olabilir."
Odatv.com