Ana içeriğe geç

Savaş bitti derken yeni kriz: ABD ve İran'dan karşılıklı saldırılar

ABD Başkanı Donald Trump'ın İran'ı Hürmüz Boğazı'nda yük gemilerine saldırmakla suçlamasının ardından bölgede tansiyon zirveye çıktı. ABD ordusu, ateşkesin ihlali gerekçesiyle İran'daki radar ve füze tesislerini vurdu. İran Devrim Muhafızları ise Körfez'deki ABD üslerine misilleme saldırısı düzenlediklerini açıkladı.

Savaş bitti derken yeni kriz: ABD ve İran'dan karşılıklı saldırılar
Haber3
16

Dünya ticaretinin en kritik geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı'nda silah sesleri yeniden yükseliyor. ABD ve İran arasında bir süredir devam eden hassas ateşkes anlaşması, Hürmüz Boğazı'nda seyreden ticari bir yük gemisine düzenlenen kamikaze İHA saldırısıyla ihlal edildi. Yaşanan bu gelişmenin ardından iki ülke ordusu arasında karşılıklı misilleme saldırıları başladı.

Trump'tan "Aptalca Bir İhlal" Tepkisi

Bölgedeki gerilimin fitilini ateşleyen ilk olay, uluslararası sularda seyreden Singapur bayraklı "Ever Lovely" adlı yük gemisinin hedef alınması oldu. Konuyla ilgili sosyal medya hesabından oldukça sert bir açıklama yapan ABD Başkanı Donald Trump, saldırının arkasında doğrudan Tahran yönetiminin olduğunu belirtti.

Trump açıklamasında, İran'ın Hürmüz Boğazı'ndaki gemilere en az 4 kamikaze insansız hava aracı (İHA) fırlattığını belirterek, "İHA'lardan biri yüksek değerli bir yük gemisinin üst güvertesine isabet etti. Hasar alan gemi seyrine devam ederken, diğer üç İHA'yı ise biz düşürdük. Bu, taraflar arasındaki ateşkes anlaşmamızın aptalca bir ihlalidir" ifadelerini kullandı. Olay, Birleşik Krallık Deniz Ticaret Operasyonları Ajansı (UKMTO) tarafından da doğrulanırken, Umman'ın Dahit limanı açıklarında gerçekleşen saldırıda can kaybı yaşanmadığı bildirildi.

CENTCOM Düğmeye Bastı: İran Tesisleri Vuruldu

ABD cephesinden gelen sözlü tepkiler, kısa süre içinde askeri bir misillemeye dönüştü. ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), 25 Haziran'da gerçekleşen gemi saldırısına yanıt olarak Amerikan savaş uçaklarının İran'ı hedef aldığını duyurdu.

Yapılan açıklamada, İran’a ait füze ve İHA depolama noktalarının yanı sıra kıyı radar tesislerinin tam isabetle vurulduğu vurgulandı. CENTCOM, İran'ın uluslararası ticaret koridorunda seyrüsefer serbestisini sabote ettiğini belirterek, ABD ordusunun bölgedeki güvenliği sağlamak amacıyla varlığını sürdüreceğinin altını çizdi. Bu açıklamalarla eş zamanlı olarak İran basınında, Hürmüzgan eyaletine bağlı Sirik bölgesinde şiddetli patlama seslerinin duyulduğu haberleri yer aldı.

Devrim Muhafızları'ndan Karşı Misilleme ve "Kapsamlı Savaş" Uyarısı

ABD'nin İran anakarasındaki hedefleri vurmasının ardından, Tahran cephesinden yanıt gecikmedi. İran devlet televizyonuna çıkan Devrim Muhafızları Ordusu (DMO) yetkilileri, ABD'nin bu adımına karşılık olarak Körfez bölgesinde yer alan ABD askeri üslerine misilleme saldırıları düzenlediklerini ilan etti.

Ateşkesi bozan tarafın Washington yönetimi olduğunu iddia eden Devrim Muhafızları, "Saldırganlık tekrarlanırsa vereceğimiz karşılık bundan çok daha kapsamlı ve yıkıcı olacaktır" uyarısında bulundu. Henüz Körfez ülkeleri veya ABD tarafından doğrulanmayan bu üs saldırısı iddiası, bölgede her an daha büyük bir bölgesel savaşın patlak verebileceği endişelerini doruk noktasına taşıdı.

İran: "Ateşkesin ihlali ABD’nin pişmanlık duymasına yol açacak"

ABD ordusunun Hürmüz Boğazı’ndaki bir ticari gemiye düzenlenen saldırıya misilleme olarak İran’daki hedefleri vurmasına Tahran yönetiminden tepki geldi. İran Meclisi Ulusal Güvenlik ve Dış Politika Komisyonu Başkanı İbrahim Azizi, sosyal media hesabından yaptığı açıklamada, ABD’nin müzakerelerin ortasında bir kez daha İran’a saldırdığını belirterek, "Başarısız ABD Başkanı, müzakere veya ateşkes ilkelerine hiçbir bağlılığının olmadığını gösterdi" dedi. ABD yönetimini uyaran Azizi, "Ateşkesin bu pervasızca ihlali, her zaman olduğu gibi onların geri adım atmasına ve pişmanlık duymasına yol açacaktır" ifadelerini kullandı. Azizi, ABD’nin İran’ı suçlama oyununun artık işe yaramadığını da sözlerine ekledi.

ABD Başkan Yardımcısı Vance: "Şiddete şiddetle karşılık verilecek"

ABD Başkan Yardımcısı James David Vance’ten konuyla ilgili açıklama geldi. Sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda İran’la bir ateşkes anlaşması yapıldığını hatırlatan Vance, "Biz bu anlaşmaya sadık kaldık. Mutabakatın (MOU) uygulanışı konusunda itirazları varsa, telefonu açıp bizimle görüşebilirler" dedi. İran’a şiddet içeren eylemlerde bulunmama uyarısı yapan Vance, "Şiddete şiddetle karşılık verilecektir" ifadelerini kullandı.

İHA

Kaynağa Git

İlgili Haberler