Spot:
ABD’de alkol tüketiminin sağlık etkilerine ilişkin federal hükümet tarafından hazırlatılan bir araştırma, Trump yönetimi tarafından değerlendirme dışı bırakılmasının ardından salı günü bağımsız bir dergide tam metin olarak yayımlandı.
Araştırmaya göre, günde bir içki tüketen Amerikalılar için alkolle bağlantılı bir nedenle yaşam boyu ölüm riski en az binde 1 seviyesinde hesaplandı. Günde iki içki tüketenlerde ise bu riskin yüzde 1’e, yani 100’de 1’e yükseldiği belirtildi. Çalışmada, günde iki içki tüketen Amerikalı erkeklerde riskin 25’te 1’e çıktığı kaydedildi. Bu tüketim düzeyi, yaygın olarak “ölçülü içki tüketimi” kapsamında değerlendiriliyor.
ALKOL ENDÜSTRİSİ ÇALIŞMAYA İTİRAZ ETTİ
Alkol endüstrisi, çalışmanın metodolojisinin kusurlu olduğunu ve araştırmanın alkole karşı önyargılı bilim insanları tarafından yürütüldüğünü savundu. Çalışmaya karşı lobi faaliyetleri yürüten sektör, bulguların yeni beslenme ve alkol tüketimi önerilerinde dikkate alınmaması gerektiğini öne sürdü.
ABD Distile İçkiler Konseyi, salı günü yaptığı açıklamada, Kongre’de yürütülen bir soruşturmanın çalışmayı “düzeltilemeyecek ölçüde kusurlu” bulduğunu ve bu nedenle beslenme kılavuzlarında kullanılmaması gerektiğini belirtti. Söz konusu soruşturma, ABD’nin burbon viskisiyle bilinen Kentucky eyaletinden Cumhuriyetçi James Comer tarafından yürütüldü.
TRUMP YÖNETİMİ BAŞKA BİR ÇALIŞMAYI ESAS ALDI
Trump yönetimi, alkol tavsiyelerinin güncellenmesinde bu araştırma yerine, kâr amacı gütmeyen National Academies of Sciences, Engineering and Medicine tarafından hazırlanan ayrı bir çalışmayı dikkate aldı. Bu çalışma, ölçülü alkol tüketiminin herhangi bir nedene bağlı ölüm riskinin daha düşük olmasıyla ilişkili olduğunu ortaya koydu.
2025’in başlarında altı ABD’li sağlık yetkilisinden oluşan bir grup, Amerikalılar için alkol tavsiyesini tüm cinsiyetlerde günde bir içkiyle sınırlamayı öngören bir öneri hazırlıyordu. Bu öneri, 2020-2025 Beslenme Kılavuzları’nda erkekler için günde iki, kadınlar için günde bir içki olan mevcut tavsiyeyi sıkılaştırmayı hedefliyordu.
Ancak Trump yönetimi, nihai olarak Amerikalılara daha iyi sağlık için daha az içki tüketmelerini öneren, fakat porsiyon sayısına ilişkin net bir sınır içermeyen yeni tavsiyeleri yayımladı.
ARAŞTIRMA BAĞIMSIZ DERGİDE YAYIMLANDI
“Alcohol Intake and Health Study” adlı çalışma, ABD Sağlık ve İnsan Hizmetleri Bakanlığı tarafından 2025-2030 Amerikalılar için Beslenme Kılavuzları’nda yer alacak alkol tavsiyelerinin güncellenmesi amacıyla sipariş edilmişti. Bu kılavuzlar ocak ayında açıklanmıştı.
Araştırmanın taslak versiyonu Ocak 2025’te yayımlandı. Ancak Trump yönetimi, çalışmanın bulgularını alkol tavsiyelerinin güncellenmesinde dikkate almadı ve araştırmanın nihai sürümünü yayımlamadı.
Bunun üzerine çalışma, salı günü Journal of Studies on Alcohol and Drugs dergisinde tam metin olarak yayımlandı.