Evlilik birliğinde tasarruf sınırlarını aşarak eşine ekonomik ve psikolojik baskı uygulayan kişilere yönelik adli dünyada emsal teşkil edecek tarihi bir karara imza atıldı. Yargıtay, "elektrik faturası çok gelecek" ya da "israf oluyor" bahanesiyle evi yaşanmaz hale getiren eşi haksız bularak ağır tazminat yaptırımlarının önünü açtı.
"Çay Demlememi Bile Yasakladı"
Bursa'da yaşanan olayda, kocasının aşırı cimri davranışları nedeniyle psikolojik ve ekonomik olarak yıprandığını öne süren K.L. isimli genç kadın, soluğu Aile Mahkemesi'nde aldı. Müşterek konutun asgari insani yaşam şartlarına sahip olmadığını iddia eden genç kadın, evlilik süresince maruz kaldığı trajikomik kısıtlamaları mahkeme tutanaklarına geçirdi.
Dava dilekçesinde yer alan çarpıcı iddialar şu şekilde sıralandı:
Fatura ve Sifon Baskısı: "Beni sürekli 'banyonun ışığını çok yaktın, sifonu niye çektin' gibi sebeplerle eleştirip hakaret ediyor, evden kovuyordu."
Temel Gıda Kısıtlaması: "Evde tek bir adet patates dahi kalsa eve yeni gıda malzemesi veya deterjan almıyordu. Çay demlememi bile yasaklamıştı."
Kişisel Hijyen ve Sadakatsizlik İddiası: Davacı kadın, eşinin kişisel temizliğine hiç dikkat etmediğini ve sürekli kendisini aldatabileceğine yönelik psikolojik baskı kurduğunu da sözlerine ekledi.
Mahkemeden Nafaka ve 80 Bin TL Tazminat Talebi
Evliliğin kendisi için bir çileye dönüştüğünü belirten K.L., mahkeme heyetinden evlilik birliğinin sarsılması sebebiyle boşanmalarına karar verilmesini talep etti. Maddi olarak da zor durumda kaldığını aktaran genç kadın; aylık 1.500 TL yoksulluk nafakasının yanı sıra, yasal faizleriyle birlikte uygulanmak üzere 30 bin TL maddi, 50 bin TL de manevi tazminat ödenmesini istedi.
Yargıtay "Ekonomik Şiddet" Dedi
Bursalı vatandaşlar arasında da farklı yorumlara ve tartışmalara neden olan bu kararın, bundan sonra alt mahkemelerde görülecek olan benzer "aşırı tutumluluk ve cimrilik" temalı boşanma davalarında doğrudan bağlayıcı bir emsal olacağı hatırlatıldı.