Hatay’da yaşayan 39 yaşındaki depremzede A.A., 6 Şubat felaketinde hayatını kaybeden adaşıyla karıştırılarak sisteme yanlışlıkla "ölü" olarak kaydedildi. Aradan geçen 1235 güne ve resmi kurumlardaki düzeltmelere rağmen, Sağlık Bakanlığı sisteminde hâlâ "ölü" göründüğü için sağlık raporu alamıyor ve ehliyetini yenileyemiyor. Kendisini "yaşayan ölü" olarak tanımlayan vatandaş, hayatını felç eden bu sistem hatasının acilen çözülmesini bekliyor.
Öldüğünü Sahra Hastanesi Önündeki Kazayla Öğrendi
6 Şubat Kahramanmaraş merkezli depremlere Hatay'ın Narlıca Mahallesi'ndeki evinde yakalanan ve kendi imkanlarıyla enkazdan kurtulan 39 yaşındaki A.A., asrın felaketinden sonra hayatının en büyük şokunu yaşadı. Arama kurtarma ekiplerinde çalıştığı sırada sahra hastanesi önünde aracına bir ambulansın çarpmasıyla başlayan hukuki süreç, akılalmaz bir gerçeği ortaya çıkardı. Olay yerine gelen polis memurunun "Bu aracın sahibinin mirasçıları kim?" sorusu üzerine A.A., kendisinin hayatta olduğunu söylese de sistemde "ölü" olarak göründüğünü öğrendi.
e-Devlet Kapıları Kapandı, PTT İşlem Yapmadı
Sistemsel hata nedeniyle e-Devlet sistemine girişi engellenen A.A., kimliğini doğrulatmak için gittiği PTT'de de acı gerçekle yüzleşti. Görevli memurun ekranında beliren "Kişi ölüdür, işlem yapılamaz" uyarısı, hayatının tamamen kilitlenmesine neden oldu. Nüfus dairesi başta olmak üzere çalmadık kapı bırakmayan depremzede, savcılık aracılığıyla verdiği dilekçeler ve 60 günlük yoğun bir bürokratik mücadelenin ardından bankalardaki kayıtlarını düzeltebilse de Sağlık Bakanlığı sistemindeki engeli bir türlü aşamadı.
Sağlık Bakanlığı Sisteminde Hâlâ 'Ölü' Görünüyor
A.A.'nın şu anki en büyük çıkmazı ise Sağlık Bakanlığı sistemlerinde saklı. Süresi dolan sürücü belgesini yenilemek isteyen vatandaş, gerekli olan sağlık raporunu almak üzere başvurduğunda sistem engeline takılıyor. Sağlık kurumları, sistemdeki "Kişi ölüdür" ibaresi nedeniyle rapor düzenleyemiyor. Sağlık durumunu kanıtlamak amacıyla MHRS (Merkezi Hekim Randevu Sistemi) üzerinden 182'yi arayan depremzede, sistemden sürekli "Uygun randevu bulunamamaktadır" şeklinde otomatik bir yanıt alıyor.
"Herkes Yaşadığımı Biliyor Ama Sistem Kabul Etmiyor"
Çevresindeki insanlar tarafından "yaşayan ölü" lakabıyla anılmaya başlandığını belirten A.A., yaşadığı çaresizliği şu sözlerle dile getirdi:
"Depremde ölmedim ama sisteme ölü olarak girildim. Bankaları binbir güçlükle düzelttim ama Sağlık Bakanlığı'nda hâlâ ölüyüm. Yaşadığımı tüm Türkiye'ye kanıtladım, herkes hayatta olduğumu biliyor ama devletin sağlık sistemi bunu bir türlü kabul etmiyor."
"Bütün dünya benim yaşadığımı biliyor ama yalnız sistem bir türlü bunu kabullenemiyor ve kişi ölüdür, işlem yapılamaz diyor"
Bütün Türkiye'ye yaşadığını kanıtladığını fakat ama sisteme kendini inandıramadığını ifade eden A.A., "Benim şu an sürücü belgemin süresi bitti ve uzatmak istiyorum. Ehliyetimi uzatamıyorum ve hiçbir aile hekimi beni kabul edemiyor. Çünkü sistemde 'kişi ölüdür, işlem yapılamaz' diye bir sıkıntı çıkıyor. Muhabir arkadaşımızla birlikte gidip kimliği verdik. Sağ olsun doktor bey, o da bizi televizyondan izleyip gülerek karşıladı. 'Sistemde hala kişi ölüdür, işlem yapılamaz uyarısı' çıkıyor. Biz de orada tabii tebessüm ettik ama çok ciddi sıkıntılar yaşıyorum. Tüm dünya benim yaşadığımı öğrendi. Bu olay duyulduktan sonra benim bütün arkadaşlarım çocuklarım da dahil bana 'yaşayan ölü' diyorlar. Bütün dünya benim yaşadığımı biliyor ama yalnız sistem bir türlü bunu kabullenemiyor. 'Kişi ölüdür, işlem yapılamaz' diyor. Benim yerime o ölen kişiye Allah'tan rahmet diliyorum. Birçok kişiye sorduğumda bu kişi, kütüğü Urfa'ya bağlı olan adam Hatayımızda vefat etmiş. Artık onu ölü olarak göstereceklerine o zaman karışıklık nedeniyle beni ölü olarak göstermiş. Babamızın da isimleri aynı Mehmet ve ismimiz de A.A. olduğundan yüzyılda bir olacak bir şey bizi buldu" diye konuştu.
Tek isteğinin sistemdeki hatanın düzeltilmesi olduğunu söyleyen A.A., herkes gibi hastane, sağlık ocağı ve diğer kurumlardan hizmet alabilmek istediğini söyledi.
İHA