Birleşmiş Milletler'e bağlı Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), 28 Şubat'ta başlayan ABD-İran Savaşı sonrasında Hürmüz Boğazı'nda ticari gemi geçişlerine getirilen kısıtlamalar nedeniyle Körfez'de beklemek zorunda kalan gemilerin tahliyesi için hazırlanan planı uygulamaya koydu.
IMO Sözcüsü, operasyonun başladığını belirterek, "Tahliye planı kapsamında gemiler (Hürmüz Boğazından) geçmeye başladı" açıklamasında bulundu.
İLK GEMİLER BOĞAZDAN GEÇTİ
Gemi takip verileri sağlayan LSEG'nin verilerine göre, tahliye planı çerçevesinde en az iki kuru yük gemisi ile bir kargo gemisi Hürmüz Boğazı'nı geçerek bölgeden ayrıldı.
Veriler, çoğunluğu kuru yük, kargo ve konteyner gemilerinden oluşan en az 35 ticari geminin daha geçiş için hazırlık yaptığını ortaya koydu.
GEÇİŞLER İKİ AYRI ROTA ÜZERİNDEN GERÇEKLEŞTİRİLİYOR
IMO tarafından hazırlanan plana göre gemiler, Hürmüz Boğazı'ndan çıkış için mevcut trafik ayırma sisteminin kuzey ve güneyinde oluşturulan iki ayrı deniz koridorunu kullanabilecek.
Uygulamanın amacı, yoğun gemi trafiğinin güvenli ve kontrollü şekilde yönetilmesini sağlamak ve olası çarpışma risklerini azaltmak olarak açıklandı.
11 BİNDEN FAZLA DENİZCİNİN TAHLİYESİ HEDEFLENİYOR
IMO Genel Sekreteri Arsenio Dominguez, daha önce yaptığı açıklamada Körfez bölgesinde mahsur kalan 11 binden fazla denizci için tahliye planının hayata geçirileceğini duyurmuştu.
Dominguez, operasyonun İran, Umman, bölgedeki diğer kıyı ülkeleri, ABD ve denizcilik sektörü temsilcileriyle yakın iş birliği içerisinde yürütüleceğini ifade etmişti.
UMMAN YÖNETİMİ DENİZCİLERE BİLGİLENDİRME YAPTI
Tahliye planı kapsamında Umman yönetimi de bölgedeki gemilere ve denizcilere yönelik resmi bildirim yayımladı.
Bildirimde, IMO ile koordinasyon halinde oluşturulan geçici deniz koridorunun tüm gemilerin kullanımına açıldığı belirtilerek şu ifadelere yer verildi:
"Mevcut şartlarda çarpışma riskinin yüksek olması nedeniyle gemi trafiğinin kademeli ve kontrollü bir şekilde boşaltılması gerekmektedir. Bu riskleri azaltmak amacıyla IMO, Umman makamlarıyla tam bir koordinasyon içinde gemi gruplarına dayalı aşamalı bir yaklaşım geliştirdi. Hürmüz Boğazından çıkan gemiler için iki rota kullanılabilir. Biri mevcut trafik ayırma sisteminin güneyi, diğeri ise kuzeyi. Belirlenen gruplara dahil olan gemilerle iletişime geçilecek ve IMO’nun koordinasyonunda ilgili taraflar tarafından kalkışlarıyla ilgili daha ayrıntılı talimatlar verilecektir"
Körfez'deki deniz trafiğinin normalleşmesi hedefleniyor
Uluslararası ticaret ve enerji sevkiyatının en kritik geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı'nda başlatılan kontrollü tahliye süreciyle birlikte, savaş nedeniyle aksayan deniz taşımacılığının kademeli olarak yeniden normale dönmesi amaçlanıyor.
Tahliye operasyonunun ilerleyen günlerde yeni gemi gruplarının geçişine izin verilmesiyle genişletilmesi bekleniyor.