Ana içeriğe geç

Zirai ilaçta "B-Reçete" dönemi 1 Temmuz'da başlıyor: 81 ilde eş zamanlı uygulanacak

Tarım ve Orman Bakanı Yumaklı, bitki koruma ürünlerinin takibini sağlayacak "B-Reçete Sistemi"nin 1 Temmuz'dan itibaren tüm Türkiye’de uygulamaya gireceğini açıkladı. Beşeri ilaçlardaki reçete modeline benzer şekilde işleyecek sistemle, pestisitlerin hatalı ve aşırı kullanımı engellenerek üretim alanına göre doz belirlenmesi hedefleniyor.

Zirai ilaçta "B-Reçete" dönemi 1 Temmuz'da başlıyor: 81 ilde eş zamanlı uygulanacak
Karar
16

Tarım ve Orman Bakanlığı, bitkisel üretimde çevre ve insan sağlığının korunması ile tarımsal ilaç (pestisit) kaynaklı risklerin asgariye indirilmesi amacıyla yeni bir izlenebilirlik modeline geçiyor. 81 ilin tarım ve orman il müdürlerinin katılımıyla gerçekleştirilen çevrim içi toplantıda konuşan Bakan İbrahim Yumaklı, "B-Reçete Sistemi"nin ulusal çapta yürürlüğe gireceğini duyurdu.

SADECE ÜRETİM ALANI VE ONAYLI DOZ KADAR SATIŞ YAPILABİLECEK

Yeni düzenlemeyle birlikte bitki koruma ürünlerinin reçete edilme, satış ve uygulama aşamalarının tamamı elektronik ortamda kayıt altına alınacak. Sistemin işleyiş mekanizması ve getireceği yapısal değişiklikler şu şekildedir:

Sadece Üreticiye Erişim: Bitki koruma ürünlerine yalnızca Bakanlık sistemlerinde kayıtlı, aktif bitkisel üretim yapan üreticiler erişebilecek.

Alana Göre Doz Kontrolü: Üreticiler, mülkiyetindeki veya kiraladığı kayıtlı tarım alanı ile yetiştirdiği ürünün türüne göre zirai ilaç alabilecek. Bilimsel kriterler doğrultusunda Bakanlıkça onaylanan dozların üzerinde ilaç satışı veya kullanımı gerçekleştirilemeyecek.

Hatalı Kullanımın Önlenmesi: Uygulama sayesinde tarımsal üretimde bilinçsiz, hatalı ve gereğinden fazla pestisit kullanımının önüne geçilmesi planlanıyor.

DÖRT İLDEKİ PİLOT UYGULAMANIN ARDINDAN TÜRKİYE GENELİNE YAYILIYOR

Sistemin arka planına ve hazırlık sürecine değinen Bakan Yumaklı, B-Reçete'nin 12 Ocak'tan bu yana Mersin, Samsun, Ankara ve Kırklareli illerinde pilot olarak test edildiğini anımsattı.

Ocak ayından itibaren yürütülen yoğun çalışmalarla sistemin revize edilmeye ve geliştirilmeye açık şekilde dizayn edildiğini belirten Yumaklı, değerlendirmesinde şu ifadeleri kullandı:

"Bu uygulama, Türkiye'de pestisit kullanımı ve izlenebilirliği anlamındaki mevcut sorunları çözmeye aday, yapısal bir dönüşümdür. Bitki koruma ürünlerinde, tıpkı beşeri ilaçlarda olduğu gibi ilacı yazanın ve kullananın belli olduğu; hangi ürün için ne kadarlık bir alanda, hangi dozda kullanılacağını düzenleyen bir dijital altyapı kurulmuştur. 1 Temmuz itibarıyla 81 ilimizde eş zamanlı olarak başlayacaktır."

İl müdürlerine sistemin kesintisiz çalışması, üreticilerin bilgilendirilmesi ve olası aksaklıkların önlenmesi yönünde talimat veren Bakan Yumaklı, haksız kazanç devşirmek veya usulsüzlük yapmak isteyen odaklara karşı Bakanlık olarak taviz verilmeyeceğini sözlerine ekledi.

Kaynağa Git

İlgili Haberler