Ermenistan ile Azerbaycan, internet trafiğinin toprakları üzerinden taşınmasını öngören önemli bir anlaşma imzaladı; bu, eski rakipler arasındaki barış sürecinde yeni bir adım olarak görülüyor.
Anlaşmanın, bölgedeki bağlantı güzergâhlarını çeşitlendirmesi, Güney Kafkasya'da güvenilirliği ve dayanıklılığı artırması ve Avrasya telekomünikasyon ağlarında altyapı geliştirilmesine katkı sağlaması bekleniyor.
Neredeyse birebir aynı açıklamalarda, her iki operatör de bölgede “öncü transit operatör” olarak, uluslararası internet trafiği sağlayan ülkelerin sayısını ve coğrafi kapsamını genişlettiklerini belirtti.
Telecom Armenia, bu şekilde internet trafiğinin Azerbaycan’a kendi altyapısı üzerinden transitini “güvence altına aldığını” söylerken, AzerTelecom da internet trafiğinin Ermenistan’a kendi altyapısı kullanılarak transit geçişini “sağladığını” ifade etti.
Her iki şirket de “bu tür anlaşmaların, bölgedeki bağlantı hatlarını çeşitlendirmeyi, telekomünikasyon ağlarının güvenilirliğini daha da artırmayı ve telekomünikasyon alanında işbirliğini geliştirmeyi amaçladığını” vurguladı.
Bölgenin önde gelen omurga internet sağlayıcılarından AzerTelecom, Avrupa ile Asya arasında yeni bir dijital koridor oluşturacak ve Hazar Denizi’nin altından geçecek bir fiberoptik kabloyu da içeren sözde Dijital İpek Yolu projesini geliştirdiğini duyurdu. Projenin, birden fazla bölgeyi birbirine bağlaması ve küresel veri alışveriş kapasitesini artırması hedefleniyor.
Bu arada, Azerbaycan-Ermenistan işbirliğinin geliştiğine dair bir başka işaret olarak, salı günü Rusya’dan Ermenistan’a, Azerbaycan’ın transit güzergâhları üzerinden 400 tonun üzerinde gübre sevkiyatı gerçekleştirildi.
Toplamda, Azerbaycan’dan Ermenistan’a 14 bin tondan fazla dizel ve 4 bin tondan fazla benzin ihraç edilirken, Rusya’dan Azerbaycan toprakları üzerinden Ermenistan’a 32 bin tondan fazla tahıl, 7 bin tondan fazla gübre ve daha küçük miktarlarda alüminyum, karabuğday ve antrasit gönderildi.