Ana içeriğe geç

Hürmüz'de tanker trafiği yeniden hızlandı: Petrol dört ayın dibini gördü

Brent petrol 76 doların, ABD ham petrolü ise 73 doların altına inerken, piyasalar ateşkesin kalıcılığı ve İran'ın ihracatını ne kadar hızlı artırabileceğine odaklandı

Hürmüz'de tanker trafiği yeniden hızlandı: Petrol dört ayın dibini gördü
Gazete Oksijen
16

Brent petrolün ağustos vadeli kontratları, Türkiye saatiyle 06.50 itibarıyla 78 sent gerileyerek yüzde 1 düşüşle varil başına 76,30 dolara indi. ABD Batı Teksas (WTI) ham petrolü de 78 sent değer kaybederek yüzde 1,1 düşüşle 72,43 dolardan işlem gördü.

Her iki gösterge de salı gününü yaklaşık yüzde 1 kayıpla tamamladı ve böylece mart ayının başından bu yana görülen en düşük seviyelere geriledi.

Piyasalarda düşüşte, ABD ile İran arasında yürütülen diplomatik temasların ve Hürmüz Boğazı'ndaki tanker trafiğinin yeniden hareketlenmesinin etkili olduğu değerlendiriliyor. ING'nin emtia analistleri, Basra Körfezi'nden gelen olumlu gelişmelerin piyasadaki arz endişelerini azalttığını belirtti. Son günlerde boğazdan geçen gemi sayısında artış görülse de trafik hâlâ çatışmalar öncesindeki seviyelerin altında seyrediyor.

Washington yönetiminin barış görüşmelerinin ardından İran'a 60 günlük yaptırım muafiyeti tanıması, Tahran'ın petrol satışlarını yeniden artırabileceği beklentisini güçlendirdi. Lübnan'da çatışmaların hafiflemesi de fiyatlar üzerindeki aşağı yönlü baskıyı destekledi. Mitsubishi UFJ Research and Consulting Baş Ekonomisti Tomomichi Akuta, deniz taşımacılığındaki toparlanmanın piyasaları rahatlattığını, nükleer müzakerelerde ilerleme sağlanması halinde fiyatların savaş öncesi seviyelere dönebileceğini söyledi.

Öte yandan Umman ve İran, Hürmüz Boğazı'ndaki deniz trafiğinin yönetimine ilişkin görüşmelere başlama konusunda mutabakata vardı. ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio ise gemilerden transit geçiş ücreti alınmasına yönelik olası girişimlerin uluslararası hukuka aykırı olacağını belirtti. Buna karşın, varılan anlaşmaların ne kadar kalıcı olacağı konusunda soru işaretleri sürüyor.

ABD Başkanı Donald Trump salı günü yaptığı açıklamada İran'ın nükleer denetimleri süresiz olarak kabul ettiğini öne sürerken, Tahran yönetimi böyle bir taahhütte bulunmadığını açıkladı. Piyasalar, bölgedeki petrol üreticilerinin ihracat kapasitesini ne kadar hızlı yeniden devreye alabileceğini yakından takip ediyor.

İranlı askeri kaynaklar, Fars Haber Ajansı'na yaptıkları açıklamada Hürmüz Boğazı'ndan her gün sınırlı sayıda geminin geçişine izin verildiğini belirtti. Güvenlik koordinasyonunun İran Devrim Muhafızları Donanması tarafından yürütüldüğü ifade edilirken, gemi takip verileri daha önce bölgede bekleyen üç büyük petrol tankerinin salı günü boğazı geçtiğini ortaya koydu.

Birleşmiş Milletler'e bağlı denizcilik kuruluşu da ateşkes sonrasında Basra Körfezi'nde mahsur kalan yüzlerce gemi ve yaklaşık 11 bin denizcinin tahliyesini kapsayan yeni bir operasyon başlattı.

Öte yandan Amerikan Petrol Enstitüsü'nün (API) verilerine göre, 19 Haziran ile sona eren haftada ABD ham petrol stokları 765 bin varil azaldı. Bu rakam, Reuters anketine katılan analistlerin ortalama 4,5 milyon varillik düşüş beklentisinin oldukça altında kaldı.

Kaynağa Git

İlgili Haberler