UK Deniz Ticaret Operasyonları (UKMTO) ajansı, su yolunda ticari gemilere yönelik saldırıların ardından Cumartesi günü Hürmüz Boğazı’ndaki tehdit seviyesini "substantial" (ciddi tehdit) düzeyine yükseltti.
Ajans, günün ilerleyen saatlerinden önce, "Master of Tanker" adlı geminin Boğaz’da "kimliği belirsiz bir mühimmat" tarafından vurulduğunu bildirmişti.
Geminin köprüüstünde hasar oluştuğunu, ancak mürettebatın güvende olduğunun rapor edildiğini kaydetti.
"Şu ana kadar herhangi bir çevresel zarar bildirilmedi" diye ekledi.
UKMTO, dünyanın en yoğun enerji geçiş dar boğazlarından biri olan Hürmüz Boğazı’nda deniz mayınları bulunduğu konusunda denizcileri uyardı ve mayın temizleme operasyonları sürdükçe bölgede donanma unsurlarına rastlamayı beklemeleri gerektiğini belirtti.
"Denizciler ayrıca geçiş güzergahlarında yoğunluk beklemeli" denildi.
Hürmüz Boğazı, Washington ile Tahran arasındaki gerilimlerin odağında yer alıyor ve kısa süre önce üzerinde uzlaşılan "mutabakat zaptının" kilit unsurlarından birini oluşturuyor.
Geçici anlaşmanın şartlarına göre, ABD’nin İran’a uyguladığı deniz ablukasını kaldırması, Tahran’ın ise Boğaz’ı yeniden açması gerekiyor; ancak taraflar, geçiş üzerindeki kontrolün kimde olacağı konusunda karşı karşıya geldi.
Bu gelişme, ABD ordusunun, Boğaz’daki gemilere yönelik İran insansız hava aracı saldırılarına karşılık geldiğini söylediği İran hedeflerine yönelik saldırılarının ardından yaşandı.
ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), Cuma günü yaptığı açıklamada, İran’ın M/V Ever Lovely adlı gemiye Boğaz’dan geçişi sırasında tek yönlü (intihar) bir İHA saldırısı düzenlemesinin ardından, ABD uçaklarının İran’a ait füze ve İHA depolama tesisleri ile kıyı radar mevzilerini vurduğunu duyurdu.
"Singapur bayraklı yük gemisi, İran’ın saldırısı sırasında Umman kıyıları boyunca Hürmüz Boğazı’ndan çıkış yapıyordu" açıklaması yapıldı.
Tahran, o tarihten bu yana Washington’ı ateşkes anlaşmalarını ihlal etmekle suçluyor.
İran Parlamentosu Ulusal Güvenlik Komisyonu Başkanı İbrahim Azizi, ABD’nin saldırılarının Trump’ın "müzakere ya da ateşkes ilkelerine hiçbir bağlılığı olmadığını" gösterdiğini söyledi.
Sosyal medyada paylaştığı mesajda, "Bu pervasız ateşkes ihlali, her zaman olduğu gibi onların geri adım atmasına ve pişman olmasına yol açacaktır" ifadelerini kullandı.
İran Devrim Muhafızları, İran devlet medyasına göre, Cumartesi günü yaptığı açıklamada, güçlerinin "ABD saldırganlığına" yanıt olarak bölgedeki ABD askeri mevzilerini vurduğunu belirtti. Bahreyn ise daha sonra, "birkaç" İran İHA’sının hedefi olduğunu açıklayarak Tahran’ı bölgedeki "barış çabalarını baltalamakla" suçladı.
Ülkenin dışişleri bakanlığı yaptığı açıklamada, sabahın ilk saatlerinde ülke topraklarının hedef alınmasını "Bahreyn’in en güçlü ifadelerle kınadığını" vurgulayarak, bu saldırıların "vatandaşların ve ülkede yaşayanların güvenliğine yönelik açık bir tehdit" olduğunu belirtti.