Röportaj: Hakan Can
Geçtiğimiz sezon sıkıntılı durumda aldığı Rizespor'u ligde sekizinciliği taşıyan Recep Uçar, Mackolik için Hakan Can'ın sorularını yanıtladı. Deneyimli teknik adamla takımının bu seneki hedeflerini, Milli takımımızı, yeni oyun kurallarındaki değişikliklere dair konuştuk. Recep hocanın da oyuncu değişikliği konusunda radikal bir önerisi var...
"Sezonu başarıyla tamamladık"
"Bu sezon görev yaptığım iki kulüpte de başarılı bir sınav verdiğimizi düşünüyorum. Biliyorsunuz sezon başı Konyaspor'daydım. 2 sezon önce son hafta ligde kalan Konyaspor'u yönetimin koyduğu hedeflere ulaştırdık. Hatta daha iyisini yaptık. Ben ayrıldığımda Konyaspor 8. sıradaydı. Ve Konyaspor'a işimizi iyi yapmanın verdiği bir duyguyla veda ettik. Ardından da kısa bir süre sonra Çaykur Rizespor'la yollarımız kesişti. Çok şükür bu birliktelik de iyi sonuçlar verdi ve güzel işlere imza attık. Şükürler olsun iyi bitirdiğimizi düşünüyorum. Süper Lig'de hedefine ulaşan az sayıda takımdan biri biz olduk. Çünkü o durumda lig sekizinciliği bizim için ulaşılabilecek en iyi hedefti."
"3 puanlı sistemde Rizespor ilk defa sekizinci oldu"
"Rizespor 1987/88 sezonundan itibaren üç puanlı sisteme geçilen 38 sezonda ligi ilk kez sekizinci sırada tamamladı. İlhan hoca zamanında iki kez dokuzunculuk, iki puanlı sistemde beşincilik vardı ama bu üç puanlı sistemde en iyi derece? Bu da teknik ekibimize, başkan ve yönetimimize, futbolcularımıza nasip oldu. Bu ve benzer sebeplere bakınca genel anlamda başarılı buluyorum.
"İkinci yarı iç saha performansımız harikaydı"
"İç sahadaki performansımıza bakınca son 6 maçın 5'ini kazandık, birinde berabere kaldık. O da 2-0 önde olduğumuz Beşiktaş maçı! Attığımız galibiyet golünün neden iptal edildiğini hakem arkadaşlar bana izah edemediler. Televizyon yorumcularının tamamı da golün nizami olduğunu söyledi. Ve o maçta bir de teknik alan ihlali gerekçesiyle oyun dışı kaldım. Bu konuya döneceğim. Deplasmandaki performansımız daha iyi olabilirdi. Bu sezon deplasman puanımızı daha da yukarılara çıkartmaya çalışacağız."
"Hakemlere en çok destek veren ben, sezonun ilk maçında cezalıyım"
"Beşiktaş maçında teknik alanı ihlal ettiğim için kırmızı kart gördüm ve çok üzüldüm. Ve ilk lig maçında saha kenarında olamayacağım. Ben hakemlere hep destek oldum ve olmaya devam edeceğim. Onların işi de hiç kolay değil biliyorum. Ama yaptıkları görev, karşılaştıkları zorlukların üstesinden gelmelerini gerekiyor. Tabii hata yapacaklar ama bazen izahı olmayacak hatalar olduğu zaman insan ne diyeceğini ne konuşacağını bilemiyor. Tabii zaman zaman güçlü camiaların hakemleri bilinçli olarak baskı altına alma çabaları da hakemleri kötü etkiliyor diye düşünüyorum. Çünkü orta veya alt sıralarda yer alan takımların aleyhine yapılan hatalar ne yazık ki çoğu zaman geçiştirilebiliyor. Büyük takımların aleyhine yapılan hatalarda ise yer yerinden oynuyor. Bu atmosfer ne yazık ki hakemleri olumsuz etkiliyor."
"Geçen sezondan daha iyi bir takım olmaya çalışacağız"
"4 büyük takım bütçeleriyle ve kadro kaliteleriyle çok önde. Kurumsallığı sağlamış Başakşehir, oyuncu kadrosu ve Nuri hocayla üste yakın. Göztepe ve Samsunspor da kurumsallık ve taraftar avantajları ile kaliteyi yükseltiyorlar. Erzurumspor, Amed ve Çorum FK gibi taraftar desteği olan takımlar da Süper Lig'de... Lig zor. Birinci hedefimiz oyunumuzu geliştirerek sınırlarımızı zorlamak, yapabileceğimizin en iyisini yapmaya çalışmak olacak."
"Taraftarımız daha çok destek verirse puanlara en az yüzde 10-20 katkı yaparlar"
"Bahsettiğim konulardan dolayı sekizinciliği bile tekrarlamak önemli. Rize'nin nüfusu düşük, taraftarları tutkulu. Büyük maçlar dışında iç sahada seyirci sayımız ortalama 5-6 binlerde kaldı. Biz oyunumuzu geliştirerek, baskılı, coşkulu bir oyunla tribündeki taraftar sayımızı artırmak itiyoruz. Benim taraftarlarımıza çağrım; Rizespor'u çok seviyorsunuz biliyorum, sevdiğiniz oranda desteğinizi artırın. İyi bir taraftarla her şey daha kolay olur. İç sahada biz her maçı 10 bin kişiye oynasak, inanın bir maçın kazanılmasında en az %10-20 daha fazla etki yapar"
"7-8 transfer planımız var, Samet ve Hojer bizimle olmayacak"
"Transfer çalışmalarına biz lig bitmeden iki ay öncesinden başladık. Samet Akaydın büyük ihtimal bizde olmayacak. Kasper Hoijer ayrılıyor. Kiralık arkadaşlarımız Pierrot, Augusto da ayrılacak. Toplamda 7-8 pozisyona oyuncu alma planımız var. Kimisi direkt oynatmak, kimisi rekabet yaratmak için? Gençleşmeye gitmek zorundayız. 10+4 bizi buna zorluyor. 23 yaş altı iki oyuncumuz var, 3-4 tane daha 23 yaş altı oyuncu istiyorum. Perşembe gününden itibaren inşallah taraftarımızı mutlu edecek haberler vereceğiz."
"Tek oyun planına bağlı olan bir teknik adam değilim"
"Büyük bir avantajımız var. Kaleci Fofana'dan başlayarak kadromuzu yüzde 70-80 oranında koruyoruz. Geçen sezon Ocak ayındaki oyunla, Nisan ayındaki oyun arasında da ciddi bir gelişim var. Transferden ziyade en önemli gücümüz oyuncularımızı tutmak olacak. Ben tek oyun planına bağlı olan bir teknik adam değilim. Bana göre en doğru oyun elimizdeki mevcut oyuncularla oynanabilecek en doğru oyunu bulabilmek. Her oyunun artısı eksisi vardır. Dünyadaki örnekleri görüyoruz. Dünya Kupası'nda, 5'li, 4'lü, 3'lü, 6'lı savunmalar hepsini görebiliyoruz. Ama önemli olan elinizdeki oyuncularla en doğru oyunu kurgulayabilmek..."
"Oyun kuralı değişiklikleri futbolun ve futbolseverin lehine"
"Oyunun ülkemizde kesin olarak hızlanması lazım. Ülkedeki en büyük sıkıntımız bu. Yani şu takım bu takım, bu oyun demeyeceğim ama özellikle ülkemizde öne geçen takımların skoru korumak için seyir zevkini bozan davranışları oluyor. Taçlar, kornerler ve aut atışlarıyla ilgili kararları destekliyorum. Paraguay kalecisinin doktor talebini reddeden hakem gibi futbolcu davranışlarını iyi yorumlamalı. Bizde ise bazen bir kaleci arkadaşımız 4 kere sağlık heyeti çağırıyor. Seyirciler iyi bir ürün görmek istiyor. Bizler de oyuncular da, kazansak da kaybetsek de, oyunun güzelliğinden vazgeçmemeliyiz."
"Benim önerim; Devrede sınırsız oyuncu değişikliği yapma hakkı verilsin"
"Benim de bir önerim var. Biliyorsunuz 3 seferde 5 oyuncu değişikliği hakkı var. Bu oyun çok durmasın diye getirilmiş makul bir karar. Ancak ben bu uygulamanın devam etmesini istemekle birlikte, devrede 5-6 oyuncu birden değişiklik hakkı verilmesini öneriyorum. Benim elimde ve kulübemde 21 oyuncum varsa hepsini sahada kullanabilmeliyim. Kötü giden bir senaryonun değişebilmesi adına bu uygulamanın teknik direktörün elini rahatlatacağına inanıyorum. Niye 21 oyuncunun 16'sını kullanabiliyor da, hepsini kullanamıyorum. Oyunun devre arasında yapılan değişiklikler oyunun durmasına da neden olmaz!"
"Milli takım başarısız olsa da çocuklarımız genç ve bizim çocuklarımız"
"Sonuçlara üzüldük. Ama sonuç olarak finallerde başarısız olsa da genç oyunculardan kurulu bir milli takımımız var. İnşallah biz bir sonra katılacağımız Dünya Kupası'nda bu jenerasyonda beraber harika işler çıkaracağız. Montella, iletişimi, oyuncularla çok sağlam bir bağı olan bir teknik adam. Yol yürüdüğü oyuncularla bu turnuvaya gitmeyi tercih etti. Bu tercihlerin artıları olur, eksileri olur. Biz bu sefer eksileri yaşadık ve alacağımız çok ders var. Milli takım başarısız olsa da çocuklarımız genç ve bizim çocuklarımız."
"Takımda ön bölgede öne çıkan bir isim olmadı maalesef"
"Şampiyonaya tek santrfor Deniz Gül'le gittik. Belki bu set oyunda alternatif olabilecek Umut Nayır veya Bertuğ gibi alternatifler eklenebilirdi. Arjantin'in 5 golünü Messi attı, Mbappe ve Haaland 4'er golle öne çıktı. 11'e 10 oynarken ikinci bir santrfor belki skor bulmamızı sağlayabilirdi. Merih'in buluştuğu pozisyonda topla bir santrforun buluşması belki sonuç yaratabilirdi. Ancak, Montella geldiğinden bu yana Uluslar Ligi'nde, Avrupa Şampiyonası'nda, Dünya Kupası'na giderken önemli katkılar yaptı. Üzüldük ama duygularımızı ölçülü yaşamalıyız."
"Bu turnuvadan hepimizin alacağı dersler var"
"Set oyununun ne kadar zor olduğunu, bunun için neler yapmamız gerektiği, oyuncu profillerinden tutun da taktiksel değişikliklere kadar her şeyi değerlendirebileceğimiz bir turnuva. Ama inşallah bundan sonraki turnuvada çocuklar bu turnuvanın acısını çıkartır, ülkemizi mutlu ederler. Destek olmaya devam etmemiz lazım. Destek olacağız, yanlarında olacağız. Bizim yapacağımız şey bu! Ailelerde kötü günler olduğunda nasıl birbirimize yaslanarak, destek olarak çıkıyorsak milli takımda da sorunları böyle aşacağız."
"Paraguay'ı küçük görmek büyük yanlış! Artık herkes oynuyor!"
"Brezilya'yı Arjantin'i yenmiş Paraguay'ı sıradan-kolay bir takım gibi görmek bize özgü bir değerlendirme. Futbol dünyada çok gelişti. Bizim çok önemli uluslar arası oyuncularımız var, Paraguay'ın da? Romanya maçını düşünelim. Arda'nın harika pası, Ferdi'nin harika koşusu ve golünden hemen önce Romanya net bir gol kaçırdı. Artık kolay rakip yok. Herkes analiz yapıyor, herkes rakibin silahlarına ve zaaflarına göre plan hazırlıyor. Kimse kimseyi küçük görmüyor."
"Kenan, Arda ve diğerleri 4 sene sonra bambaşka bir seviye olacak"
"Milli takımda çok iyi bir jenerasyon yakalandı. Elimizde kaliteli bir oyuncu grubu var. 4 sene sonraki Kenan Yıldız, şu anki Kenan Yıldız'ın çok daha önünde olacak. 4 sene sonraki Arda Güler çok daha farklı bir Arda Güler olacak. Bazı oyuncular belki takımdan ayrılacak ama bu kaliteli kadro çok şey hayal ettiriyor. Ancak eleştirirken, sözlerle oyuncuları ezmemek gerekiyor. Hepimiz aynı taraftayız. Dolayısıyla bence destek olmalı."
"Övgü varsa eleştiri de olacak! Futbol bu"
"Ronaldo ilk maçta gol atamadığında Portekiz'de nasıl ağır bir şekilde eleştiriliyorsa, İtalyan futbolcular nasıl eleştirilerin en ağırıyla karşılaşıyorsa, bu gösteriye katılan herkes eleştiri ile karşılaşacak. İşimiz çok göz önünde. Kazandığımızda bizler nasıl övgüyü bekliyor ve mutlu oluyorsak, kaybettiğimizde veya bir şeyler kötü gittiğinde eleştiriler gelecek. Bizlerin bununla başa çıkabilecek bir mental güce de sahip olmamız lazım. En sonunda tekrar edeyim, bu çocuklar bize çok büyük mutluluklar yaşatacak. Zor zamanda destek olmak lazım!"