Ana içeriğe geç

İran savaşı sonrası yeni plan… ABD Körfez’den taşınıyor mu

Körfez’deki üslerin ağır darbeler alması, bölge müttefiklerinin ABD’nin caydırıcılığına olan güvenini sarstı. Pentagon’un gizlediği milyarlarca dolarlık faturayı ve tahribatı mercek altına alan Wall Street Journal, Washington’ın Kuveyt ve Suudi Arabistan’daki varlığını azaltarak yakın müttefiki İsrail’e konuşlanmayı değerlendirdiğini yazdı.

İran savaşı sonrası yeni plan… ABD Körfez’den taşınıyor mu
Hürriyet
16

ABD’nin 28 Şubat’ta İran’a karşı başlattığı operasyonlarda sırtını yasladığı Körfez ülkelerindeki askeri üsleri ağır darbeler aldı; bu durum, bölgedeki müttefiklerin ABD’nin askeri caydırıcılığına olan güveninin de sarsılmasına yol açtı. ABD merkezli Wall Street Journal’a göre İran’ın füze ve İHA saldırılarında en az 20 tesisi hasar gören Washington, Ortadoğu’daki askeri varlığını İran’ın menzili dışındaki bölgelere kaydırmayı planlıyor. İsrail’in ise bu planlamada öne çıkan konuşlanma noktalarından biri olduğu belirtiliyor.

KULLANILAMAZ HALE GELDİ

Habere göre İran’ın saldırılarında ABD’nin Ortadoğu’daki en önemli deniz üssü olan Bahreyn Deniz Destek Faaliyeti Üssü’nde Pentagon’un kamuoyuna açıklamadığı “kapsamlı hasar” oluştu. Beşinci Filo karargâhı kullanılamaz hale gelirken, en az 12 bina ve 2 uydu haberleşme terminali ağır hasar gördü. İran’ın hedef aldığı diğer ABD üsleri de saldırılardan etkilendi. Kuveyt’teki Ali el Salim Hava Üssü ve Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki (BAE) Dafra Hava Üssü’nde de ciddi tahribat oluşurken, Suudi Arabistan’daki Prens Sultan Hava Üssü’nde ise E-3 Sentry erken ihbar uçaklarının imha edildiği belirtildi.

ABD Merkez Komutanlığı sözcüsü Tim Hawkins, yaptığı savunmada “ABD ordusunun en büyük önceliğinin altyapı değil, insan hayatını korumak olduğunu” öne sürdü.

ABD TAŞINIYOR MU

Habere göre ABD, Bahreyn’deki üssünü yeniden tasarlamayı, Kuveyt ve Suudi Arabistan’daki askeri varlığını azaltmayı, bazı üsleri veya kritik askeri unsurları İran’ın füze ve İHA menzilinin dışına kaydırmayı değerlendiriyor. Uzmanlar, ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio’nun bu hafta Bahreyn, BAE ve Kuveyt’e ‘güven tazeleme’ ziyareti yaparken, savaş sırasında ABD üslerinin ve hava sahasının kullanımını sınırlayan Suudi Arabistan’ı dışarıda bırakması, Washington’un yeni yaklaşımının bir göstergesi olarak görüyor.

YENİ ADRES İSRAİL OLABİLİR

Masada yer alan seçeneklerden bir diğerinin ise bazı ABD askeri unsurlarının ‘yakın müttefik’ İsrail’de konuşlandırılması olduğu belirtiliyor. Tel Aviv’in savaş boyunca onlarca ABD savaş uçağı ve yakıt ikmal uçağına ev sahipliği yaptığı kaydedilen habere göre, ‘komuta-kontrol merkezlerinin yer altına taşınması ve üslerin bölge geneline daha dağınık şekilde konuşlandırılması’ ihtimali üzerinde de duruluyor.

Bahreyn’deki üs, askerlerin ailelerin de yaşayabildiği tek ABD Ortadoğu üssü olma özelliğini taşıyordu.

FATURA ÇOK AĞIR

ABD’nin önünde milyarlarca dolarlık bir fatura mevcut. ABD merkezli Stratejik ve Uluslararası Çalışmalar Merkezi de ABD üslerindeki hasarın maliyetinin toplamda 2.2 ila 51 milyar dolar arasında olduğunu değerlendiriyor.

HÜRMÜZ’DE ATEŞKES İHLALİ

ABD ile İran arasındaki mutabakata rağmen Hürmüz Boğazı’nda ilk kez tansiyon yükseldi. ABD Başkanı Donald Trump, İran’a ait dronların Hürmüz Boğazı’ndan geçen bir tankeri hedef aldığını ve bunun “ateşkesin aptalca ihlali” olduğunu söyledi. Sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda Trump, bir tankerin İran’a ait 4 dron tarafından hedef alındığını, bu dronlardan birinin tankerin üst güvertesine isabet ettiğini ancak tankerin yoluna devam ettiğini bildirdi. Diğer 3 dronun ise ABD ordusu tarafından düşürüldüğünü aktaran Trump, “Açıkçası bu, ateşkes anlaşmamızın aptalca bir ihlalidir” yorumunu yaptı.

ABD’DEN HAVA SALDIRILARI

Misillemede gecikmeyen ABD de dün gece, İran’a karşı hava saldırıları gerçekleştirdi. ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), İran’ın saldırılarına karşılık depolama tesislerini ve kıyıda bulunan radar mevzilerini vurduğunu açıkladı. İran basını da ülkenin güneyindeki Hürmüzgan Eyaleti’ne bağlı Sirik kentinde patlama seslerinin duyulmasının ardından kentteki iskelenin saldırıya uğradığını bildirdi. ABD saldırısından sadece birkaç saat önce, Trump, Oval Ofis’te gazetecilerin, ABD’nin İran saldırısına karşılık verip vermeyeceği sorusunu “göreceksiniz” diye yanıtlamıştı.

Kaynağa Git

İlgili Haberler