Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği (Elder), enerji dönüşümünün hız kazandığı dönemde Türkiye'nin elektrik altyapısını güçlendirmek için önümüzdeki 10 yılda en az 50 milyar dolarlık şebeke yatırımına ihtiyaç duyulduğunu açıkladı.
"PETROL ÇAĞI BİTTİ ELEKTRİK ÇAĞI BAŞLADI"
Elder Yönetim Kurulu Başkanı Barış Erdeniz, İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında yaptığı açıklamada, dünyanın petrolden elektrik çağına geçtiğini belirterek, elektrik dağıtım şebekelerinin bu dönüşümün en kritik unsurlarından biri olduğunu söyledi.
Dünya gazetesinden Recep Erçin'in haberine göre, Erdeniz, elektrik dağıtım şirketlerinin özelleştirilmesiyle birlikte yapılan stratejik yatırımlar sayesinde mevcut altyapının önemli ölçüde güçlendiğini ifade etti. Erdeniz, Türkiye'nin büyük bir enerji dönüşüm sürecinden geçtiğini dile getirdi.
2035'E KADAR ELEKTRİK TÜKETİMİ HIZLA ARTACAK
Barış Erdeniz, Türkiye'nin elektrik tüketiminin son 12 yılda yaklaşık yüzde 50 artarak 240 teravatsaatten 361 teravatsaate yükseldiğini belirtti.
Ulusal Enerji Planı'na göre bu rakamın 2035 yılında 510 teravatsaate ulaşmasının beklendiğini aktaran Erdeniz, kurulu gücün ise 122,5 gigavattan 227 gigavata çıkarılmasının hedeflendiğini söyledi. Bu kapsamda sisteme yaklaşık 104 gigavatlık yeni kapasite eklenmesi planlanıyor.
DAĞITIM ŞİRKETLERİNDEN 22 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM PLANI
Elder, elektrik dağıtım şirketlerinin 2026-2030 dönemini kapsayan Beşinci Uygulama Dönemi kapsamında önemli bir yatırım programına hazırlandığını açıkladı. Bu dönemde yatırım tavanının 18,5 milyar dolar olarak belirlendiğini belirten Erdeniz, planlı bakım harcamalarıyla birlikte toplam yatırımın yaklaşık 22 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini ifade etti.
Son 12 yılda sektörün özelleştirme bedeli dahil Türkiye ekonomisine yaklaşık 33 milyar dolarlık katkı sunduğunu kaydeden Erdeniz, dağıtım şirketlerinin bu süreçte yaklaşık 20 milyar dolar yatırım yaptığını, bunun 12 milyar dolarlık bölümünün son beş yılda gerçekleştirildiğini söyledi.
"TÜRKİYE DÜNYANIN GÜÇLÜ ELEKTRİK ALTYAPILARINDAN BİRİ OLABİLİR"
Toplantıda, elektrikli araçlardan veri merkezlerine, klimalardan akıllı ev cihazlarına kadar artan elektrik talebinin şebeke yatırımlarını zorunlu hale getirdiğine dikkat çekildi.
Elder yöneticileri, yenilenebilir enerji kaynaklarının payının yüzde 80 seviyelerine çıkarılmasının hedeflendiğini belirterek, bu dönüşümde elektrik şebekesinin en stratejik unsur olacağını vurguladı.
Türkiye için 50-60 milyar dolar, dünya genelinde ise yaklaşık 600 milyar dolarlık şebeke yatırımı öngörüldüğünü ifade eden yetkililer, bu yatırımların hayata geçirilmesi halinde Türkiye'nin dünyanın güçlü elektrik altyapısına sahip ülkeleri arasında yer alacağını belirtti.
Barış Erdeniz, son 12 yılda elektrik abone sayısının 36 milyondan 52 milyona yükseldiğini, hat uzunluğunun 1 milyon kilometreden 1,6 milyon kilometreye, trafo sayısının ise yaklaşık 350 binden 570 bine çıktığını söyledi.
Kayıp-kaçak oranının yüzde 18,5'ten yüzde 9'un altına indirildiğini belirten Erdeniz, bunun Türkiye ekonomisine yıllık 1 milyar doların üzerinde katkı sağladığını ifade etti.
Meskenlerde kullanılan elektriğin fiyatına da değinen Erdeniz, Türkiye'nin 27 Avrupa Birliği ülkesi arasında en düşük elektrik fiyatına sahip ülke olduğunu söyledi.
VATANDAŞLARA "24 DERECE" ÇAĞRISI
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı öncülüğünde Elder koordinasyonunda yürütülen #24DereceİleMümkün kampanyasına da değinen Erdeniz, klima kullanımında 24 derecenin hem konfor hem de enerji tasarrufu açısından ideal seviye olduğunu belirtti.
Klimaların elektrik tüketimini yüzde 10 ila 16 oranında artırdığına dikkat çeken Erdeniz, yaz aylarında vatandaşların bilinçli klima kullanımına yönelik farkındalık çalışmalarının sürdürüleceğini söyledi.
Odatv.com