İran ile ABD arasında imzalanan kritik mutabakatın yankıları sürerken, Amerikan halkının nabzını tutan çok çarpıcı bir araştırma yayımlandı. CBS News ve YouGov tarafından 17-19 Haziran tarihlerinde düzenlenen ankete katılan vatandaşlar, "Anlaşma hangi taraf için daha iyi oldu?" sorusuna net bir yanıt verdi. Katılımcıların yüzde 37'si masadan Tahran yönetiminin çok daha avantajlı kalktığını savunurken, mutabakatın "ABD için daha iyi" olduğunu düşünenlerin oranı yüzde 22'de kaldı.
Anlaşmanın detayları Amerikan kamuoyunu ikiye bölse de halkın çok büyük bir bölümünün Washington'ın askeri müdahalelerine artık sıcak bakmadığı görüldü. Ankete katılanların yüzde 78 gibi ezici bir çoğunluğu "ABD'nin İran ile çatışmayı tamamen bitirmesi" yönünde görüş bildirirken, "İran vazgeçene kadar çatışmalar sürdürülsün" diyenlerin oranı sadece yüzde 22'de kaldı.
MİLYARLARCA DOLARLIK ASKERİ HARCAMALARA HALKTAN BÜYÜK VETO
Anketin en dikkat çekici sonuçlarından biri de kriz süresince yapılan devasa bütçe harcamalarına yönelik oldu. "İran'la çatışma ABD'nin yaptığı bütçe harcamalarına değdi mi?" sorusuna Amerikalıların yüzde 69'u "Hayır" yanıtını vererek harcanan paralara tepki gösterdi. Bu ekonomik ve askeri tablonun gölgesinde, ABD Başkanı Donald Trump’ın süreci yönetme biçimi de halktan geçer not alamadı. Katılımcıların yüzde 64'ü Trump'ın İran politikasını onaylamadığını belirtirken, Beyaz Saray'ın hamlelerini doğru bulanların oranı yüzde 36 seviyesinde kaldı.
NÜKLEER HEDEFLERE DE ULAŞILAMADI
Mutabakatın kağıt üzerinde kalıp kalmayacağı tartışılırken, Amerikan toplumunun geleceğe yönelik ciddi bir güvenlik endişesi taşıdığı da verilere yansıdı. ABD'nin bu anlaşmayla İran'ın nükleer programını kalıcı olarak durdurmayı başarıp başaramadığı sorusuna katılımcıların yüzde 69'u olumsuz yanıt verdi. Bununla paralel olarak, "İran gelecek aylarda bölgeyi tehdit edecek mi?" sorusuna halkın yüzde 59'u "muhtemelen ya da kesinlikle edecek" diyerek Tahran'ın bölgedeki gücünü koruyacağını öngördü.