Kentsel dönüşümün hızlandığı bugünlerde yeni yeni sorunlar da baş göstermeye başladı. ‘Yarısı bizden’ kampanyasını karar sürecini hızlandırmak için tehdit unsuru olarak kullanan müteahhitler, dönüşümü henüz düşünmeyen hak sahiplerini de ‘kampanya yakından bitecek elinizi çabuk tutun bir an önce anlaşın’ diye kandırıyor. Böylece kısa sürede en fazla iki proje yapabilecek müteahhitler 5-10 proje ile birden anlaşma sağlıyor. Durum böyle olunca da hiçbir proje zamanında teslim edilemiyor. Üstelik dönüşüm süreci başlasın diye müteahhitler karot parasını da siteden bir hak sahibi ile anlaşarak parasını kendi ödemeyi göze alıyor. Uzmanlar, asıl mağduriyetin bu andan itibaren başladığını dile getirerek vatandaşı karot konusunda uyarıyor. Uzmanlar, “Kentsel dönüşümde çalışacağınız müteahhitleri iyi seçin. Bazı aç gözlü müteahhitler vatandaşı kandırarak kapasitesinin çok üzerinde proje alıp elindeki diğer işleri bitiremediği için, imza atan hak sahibi mağdur oluyor. Müteahhitlerin ağzına bakarak karot aldıranlar maalesef çok pişman oluyor. Bir binanın yapımı ortalama 3-4 sene sürer. “Yarısı Bizden” hibesinden alacağınız paranın daha fazlasını, o sürede kira olarak ödersiniz. Devlet de zaten ödenek vermemeye başladı artık” uyarısında bulundu.
EVRAKLAR KASTEN BELEDİYEYE EKSİK VERİLİYOR
Bitiremeyeceğinden fazla proje ile anlaşan müteahhitlerin işe başlamama gerekçesinin kılıfı da hazır. Müteahhit ilgili belediyelere belgeleri eksik vererek işe başlayamamasının kılıfını da önden hazırlıyor. Hak sahibi gecikmenin nedenini sorduğunda belediyenin onay vermediğini söylüyor. Konu ile ilgili Karar Ekonomi’ye konuşan Bakırköylü bir müteahhit benzer durumun Bakırköy için de geçerli olduğunu söyledi. Bazı firmaların da maddi gücü olmayan hak sahiplerinden evlerini ucuza satın almanın peşinde olduğunu belirten müteahhit, “Aslında müteahhidin sadece 2 bina yapacak maddi gücü var, ancak 5-6 apartmanla anlaşıyor. İlk 2 tanesini bitirip evleri satıyor, nakite çeviriyor, sonra diğerine geçiyor. O sırada diğer mülk sahipleri yıllarca bekliyor. Gerekli evrakları belediyeye eksik vererek zaman kazanıyorlar. Sanki tek sorun belediyedeymiş gibi gösteriliyor. O tarafta da sorunlar var tabii ama bazı müteahhitler bunu fırsata çeviriyor. Bakırköy’de oluşan kaosun ve ev sıkıntısının ana sebeplerinden biri müteahhitlerdir. Bakırköy o kadar şişti ki, yıkılan bina 20, karşılığında yapılan 2, onlarca bina karot aldırıyor. Karot aldırmak sorun değil, yaptırmak sorun. Müteahhit ağzıyla iş yapmayın. Bakırköy 2 sene içinde şantiye alanına dönecek evleri yapılmamış bir sürü aile mağdur olacak. Bir müteahhit olarak değil, Belediyeci ve Bakırköy’lü olarak söylüyorum. Şu an Bakırköy’de 575 yıkılan bina ve yaklaşık 600 civarında karot aldırılmış, yıkılmayı bekleyen bina var. Ortalama 1000 civarında bina söz konusu” dedi.