Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Muharrem ayı vesilesiyle Alevi inanç önderleri ile bir araya geldi. Çoğunluğunu Alevi dedelerinin oluşturduğu, aralarında Bektaşi babaları ile Caferi liderlerinin de bulunduğu yetmişe yakın inanç görevlisi, 24 Haziran 2026 Çarşamba günü Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde düzenlenen “Mahı- Muharrem Oruç Açma Lokması Programı”na katıldı.
Aydınlık, Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanlığının da dahliyle düzenlenen buluşmanın ayrıntılarına ulaştı. Alevi inanç önderleri buluşmadan memnun ayrıldı. Cumhurbaşkanı talepleri “İnşallah hepsi sırayla olacak.” diye karşıladı.
GÜLBENGLER SÖYLENDİ
Buluşmada Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın sol yanında Erzincan Ahmet Uğurlu Zakirlik ve İrfan Ocağı’nda hizmet veren Alevi dedesi Hüseyin Uğurlu, sağ yanında İstanbul’da hizmet veren Caferi liderlerinden Selahattin Özgündüz oturdu.
Devleti temsilen Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, İçişleri Bakanı Mustafa Çiftçi, Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, İletişim Başkanı Prof. Dr. Burhanettin Duran ile Alevi-Bektaşi Kültür ve Cemevi Başkanı Esma Ersin de yer aldı.
Alevi erkanına göre yapılan programda önce gülbengler söylendi. İçişleri Bakanı Mustafa Çiftçi’nin Alevi deyişlerine eli kalbinde eşlik etmesi dikkat çekti.
‘EHLİBEYT’E BAĞLILIK MİLLETİN ÖZÜDÜR’
Ardından oruç açma duası okundu. Malatya Teslim Abdal Cemevi’nde hizmet veren Alevi dedesi Muhsin Topal Cengiz’in okuttuğu Türkçe dua sonrasında lokmalar paylaşıldı. Oruç açmanın ardından Cumhurbaşkanı Erdoğan inanç önderlerine seslendi. “Ehlibeyt’e duyulan hürmet ve bağlılık bu milletin özüdür, mayasıdır. Anadolu'nun her karışı Ehlibeyt sevdasıyla, bu aşkla canlanmıştır.” diye konuşan Cumhurbaşkanı birlik mesajları verdi ve şöyle devam etti:
“İnancından, mezhebinden, meşrebinden, dünya görüşünden ötürü kimseye farklı bir muamelede bulunmadık. Herkese 'Yunusça' nazar kıldık. Bilhassa Alevi canlarımızı asla ihmal etmedik. Her türlü sorunlarıyla çok yakından ilgilendik.”
CUMHURBAŞKANI TEK TEK UĞURLADI
Programın sona ermesiyle Cumhurbaşkanı Erdoğan Alevi inanç önderlerini tek tek uğurladı. Uğurlama sırasında da kısa ikili sohbetler oldu. Aydınlık’ın ulaştığı katılımcılar izlenimlerini ve bazı diyalogları anlattı. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın konuşmasını beğendiklerini bildiren Alevi inanç önderleri Külliye’den genel olarak memnun ayrıldıklarını dile getirdi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan’la sohbet eden bir inanç önderi şunları söyledi:
“Devletimizin başı davet ettiği için icabet ettik. İsimler geçici, makamlar kalıcıdır. Bu davet bile başlı başına olumlu bir iştir. Sayın Cumhurbaşkanı’na toplumumuzun taleplerini ve Alevi İslam yolunun ihtiyaçlarını ilettim.”
‘DEVAMINI BEKLİYORUZ’
Cumhurbaşkanı’nın “İnşallah hepsini sırayla yapacağız.” ifadelerini kullandığını aktaran aynı isim sözlerini şöyle sürdürdü:
“Cemevlerimizin ibadethane olarak hukuken de kabul görmesini, Aleviliğin okullarda öz kaynaklarından hareketle öğretilmesini, başkanlığın doğrudan Cumhurbaşkanlığına bağlanarak güçlendirilmesini, dedelerimizi eğitmek için merkezler kurulmasını önerdim. O da ‘İnşallah hepsi sırayla olacak.’ dedi. Başkanlığın kuruluşu büyük bir adım oldu. Devamının gelmesini bekliyoruz. Cumhurbaşkanı’ndan önceki görüşme ve toplantılarda da olumlu işaretler aldık. Ümitvarız.”
‘HALA DEVLETTE YOKUZ’
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz ile sohbet eden bir başka inanç önderi de şunları kaydetti:
“Sayın Cumhurbaşkanı Yardımısı ile kısa bir sohbetimiz oldu. Kendisine bu buluşmaların her yıl yapılıyor olmasının, iç cephede birlik görüntüsü vermenin güzel ama yeterli olmadığını söyledim. Aleviler olarak devlette yokuz. Hala gençlerimiz ve insanlarımız vali, kaymakam, bakan, emniyet müdürü olmakta zorlanıyor. Bunları anlattım. ‘Sizin partinizde bile bir Alevi milletvekili yok.’ dedim. O da ‘Olmalı. Bunları konuşacağız.’ diye yanıt verdi. Cemevlerinin statüsünü ve başkanlığın özerk bir kurum olması gerektiğini de ifade ettim. Başkanlıkla ilgili talebe ‘Herkes böyle diyor.’ diye karşılık verdi. AK Parti Grup Başkanı Abdullah Güler ile de görüşmemi önerdi.”
‘GELECEĞE DAİR İYİMSERİZ’
Bir diğer davetli de izlenimlerini şu cümlelerle paylaştı:
“Cumhurbaşkanlığı nezdinde toplumumuzun kabul ve değer görmesi, bunun da bir gelenek halini alması hakkı verilmesi gereken bir ilerleme. Cemevi Başkanlığının kuruluşu ile ivmelenen olumlu bir gidişat var. Bazı çevreler bu süreçlere direnç gösterseler de başkanlıkla girilen işbirlikleri artıyor. Bundan memnunuz. Sorunlarımızı çözeceksek kendi öz yurdumuzda kendi devletimizle çözeceğiz. Oruç açma buluşması da gayet nezih ve samimi bir şekilde, yapıcı bir atmosferde gerçekleşti. Cumhurbaşkanı anlamlı ve birleştirici bir konuşma yaptı. Sorunlar belli, çözümler belli. Geleceğe dair iyimseriz.”
‘EHLİBEYT’E SELAM OLSUN’
“Hayat ve hidayet pusulamız Kur'an-ı Kerim'in çağlar üstü mesajını beşeriyete müjdeleyen Peygamber Efendimize salat, onun Ehlibeytine ve cümle muhibbanına selam olsun diyorum. Şehadetlerinin 1387'nci sene-i devriyesinde Serdar-ı Şehidan, Şah-ı Kerbela Hazreti Hüseyin Efendimizi ve 70'i aşkın yol arkadaşını rahmetle, hürmetle yad ediyorum.
“Kerbela'nın hüznünü, burukluğunu, gam ve melalini kalbimizin derinliklerinde hala hissediyoruz. Gönüller Sultanı'nın, 'Benim dünyadaki çiçeğim' diyerek öpüp kokladığı Hazreti Hüseyin Efendimizin ve yarenlerinin şehit edilmesinin kederini tam 14 asırdır o günkü gibi yaşıyoruz.
‘HAKİKAT YERE DÜŞMEDİ’
“Hicri 61 yılının 10 Muharrem gününde bedenler bir bir toprağa düşse de hak ve hakikat yere düşmemiştir. Çadırlar ateşe verilse de Ehlibeyt muhabbetinin çerağı hiç ama hiç sönmemiştir. Şu hakikati hepimiz çok iyi biliyoruz, Ehlibeyt'e duyulan hürmet ve bağlılık bu milletin özüdür, mayasıdır. Anadolu'nun her karışı Ehlibeyt sevdasıyla, bu aşkla canlanmıştır. Muhabbet bağımızın her gülü, Peygamber Efendimizin bizlere emaneti olan Ehlibeyt sevgisiyle açmış, bu güller, medeniyet coğrafyamızın tamamına nebevi bir rayiha yaymıştır. Burada şunu da önemle vurgulamak isterim, Rabbimizin 'Ey müminler, hepiniz birlikte Allah'ın ipine sımsıkı sarılın ve ayrılığa düşmeyin' emri, nifak girişimlerine karşı en güçlü kalkanımızdır.
‘ALEVİ CANLARI İHMAL ETMEDİK’
“ 'Mümin, mümin kardeşi için birbirine sımsıkı kenetlenmiş tuğlalardan oluşan bir bina gibidir.' buyuran Peygamberimizin tavsiyesi kurtuluş reçetemizdir. Hünkâr Hacı Bektaş-ı Veli'nin, 'Bir olalım, iri olalım, diri olalım' çağrısı millet olarak ebedi kardeşliğimizin mayasıdır. Bunlara ne kadar sımsıkı tutunursak Allah'ın izniyle o derece huzurlu oluruz, fitne odaklarının heveslerini kursaklarında bırakmaya devam ederiz.
"İnancından, mezhebinden, meşrebinden, dünya görüşünden ötürü kimseye farklı bir muamelede bulunmadık. Herkese 'Yunusça' nazar kıldık. Bilhassa Alevi canlarımızı asla ihmal etmedik. Her türlü sorunlarıyla çok yakından ilgilendik.
‘1133 CEMEVİNİ KARŞILIYORUZ’
“Bugün itibarıyla ülkemizin dört bir yanındaki 1133 cemevinin aydınlatma gideri Başkanlığımızca karşılanıyor. Son 3 yılda 530 cemevinin bakım ve onarım işleriyle tefrişat alımlarına 800 milyon lira tutarında önemli bir destek verdik. 2026 Mart ayı itibarıyla 311 cemevinin bakım, onarım ve tefrişat talebini işleme aldık, yıl sonuna kadar 500 cemevimize hizmetleri sunacağız. 6 Şubat depremlerinden etkilenen 11 ilimizdeki 113 cemevinin yine bu kalemler dahilindeki ihtiyaçlarını devlet olarak karşıladık. 7 ilimizdeki yıkılan veya ağır hasar gören 13 cemevimizin inşa ve ihya çalışmaları ise devam ediyor. Bunlar da inşallah çok kısa bir süre içerisinde tamamlanmış olacak. Alevi vatandaşlarımızın yanında olmayı, siz kıymetli canlarımızla hemhal ve hemdert olmayı bundan sonra da kararlılıkla sürdüreceğiz. Rabbim yar ve yardımcımız olsun. Şu samimi muhabbetimiz, şu arı duru kardeşliğimiz inşallah daim olsun. Bu düşüncelerle Hazreti Hüseyin Efendimizi ve Kerbela şehitlerimizi bir kez daha kemal-i edeple anıyorum. Mah-ı Muharrem oruçlarımızın birlik ve beraberliğimizin güçlenmesine vesile olmasını diliyorum.”