İzmir'in dev ulaşım ağı İzmir Banliyö Sistemi (İZBAN), koronavirüs salgını döneminde bulaş riskini azaltmak amacıyla durdurulan yolcu kontrollü dokunmatik kapı sistemine geri dönüyor.
Kent içi raylı sistem taşımacılığında yaz aylarında vagon içi serinliği korumak ve enerji tasarrufu sağlamak amacıyla alınan karar doğrultusunda, trenlerdeki otomatik kapı açılma süreci 1 Temmuz 2026 Çarşamba gününden itibaren yerini yeniden manuel butonlu sisteme bırakacak.
Tren seyahatlerinde konfor standartlarını artırmayı hedefleyen yeni düzenlemeyle birlikte kapılar artık istasyonlarda kendiliğinden açılmayacak, yolcular inip binecekleri kapıları düğmeler vasıtasıyla manuel olarak yönetecek.
İZBAN için tek elden yönetim talebi artık daha geniş yankı buluyor
VAGON İÇİ SERİNLİK KORUNACAK
Mevcut toplu taşıma düzeninde, duraklarda herhangi bir yolcu biniş veya inişi gerçekleşmese dahi tüm vagon kapılarının otomatik olarak açılması ciddi bir enerji israfına yol açıyordu.
Bu durum, özellikle İzmir'in kavurucu yaz sıcaklarında vagonların içerisindeki soğuk havanın hızla dışarı kaçmasına neden olurken, tren klimalarının ortamı yeniden soğutabilmesi için çok daha fazla güç harcamasını beraberinde getiriyordu.
Avrupa'daki pek çok modern raylı sistem ağlarında standart olarak kabul gören dokunmatik kapı modeline geçilmesiyle sadece yolcuların talep ettiği kapılar açılacak.
Bu sayede hem vagon içi iklimlendirme dengesi korunacak hem de gereksiz klima eforunun önüne geçilerek tonlarca karbon salınımı engellenecek.

İZBAN VAGONLARINDA BUTONLU KAPI SİSTEMİ NASIL KULLANILACAK?
1) Trenin Tamamen Durmasını Bekleyin
Güvenlik aşaması
Banliyö treni istasyona yanaşıp tamamen durana kadar kapıların üzerindeki butonlarda kırmızı ışık yanar. Kırmızı ışık yandığı sürece sistem kapı açılmasına izin vermez.
2) Yeşil Işığın Yanmasını Kontrol Edin
Sistemin aktifleşmesi
Tren güvenli iniş ve biniş pozisyonuna geldiğinde butonların üzerindeki ışık yeşil renge döner. Bu durum sistemin komut almaya hazır olduğunu gösterir.
3) Dokunmatik Butona Hafifçe Basın
Kapının açılması
Yeşil ışık yandığı andan itibaren yolcular inmek veya binmek istedikleri vagon kapısındaki butona hafifçe dokunarak kapıyı kendileri açabilir.
32,5 kilometrelik 24 istasyonlu metro hattı İzmir'in trafik çilesini bitirecek
İSTASYONLARDA VE TRENLERDE SESLİ ANONSLAR YAPILACAK
İzmir halkının pandemi öncesindeki dönemden de yakından tanıdığı bu çevreci ve tasarruf odaklı hamle, 1 Temmuz 2026 tarihi itibarıyla tüm İZBAN tren setlerinde eş zamanlı olarak hayata geçecek.
Yeni sistemin sorunsuz bir şekilde yürütülmesi ve yolcuların herhangi bir mağduriyet yaşamaması adına istasyon alanlarında, peronlarda ve tren içlerindeki sesli bilgilendirme sistemlerinden düzenli olarak anonslar yayına verilecek.
Bilgilendirme afişleri ve dijital ekranlar üzerinden de seyahatsever vatandaşların sisteme hızla adapte olması sağlanacak.
