Artı Gerçek - ABD ile İran arasında 18 Haziran'da imzalanan mutabakat zaptının ardından İsviçre'de sürdürülen kalıcı barış görüşmelerinden sonuç beklenirken, iki ülke arasındaki gerilim yeniden sıcak çatışmaya dönüştü.
Gerilim, İran Devrim Muhafızları Ordusu'nun Hürmüz Boğazı'nda mutabakat kapsamında deniz trafiğinin kontrolünün kendilerinde olduğunu söyleyerek, kurallara uymadığını öne sürdüğü ticari gemilere müdahalede bulunmasıyla tırmandı. Bunun ardından ABD, İran'daki çeşitli askeri hedeflere hava saldırıları düzenledi.
İran devlet televizyonu, ABD'nin Hürmüz Boğazı yakınındaki Keşm Adası ile Hürmüzgan eyaletine bağlı Sirik kentinin Tahiruyi köyünde bulunan bir iletişim kulesini hedef aldığını duyurdu. Saldırı sırasında bölgede patlama seslerinin duyulduğu bildirildi.
CENTCOM: İRAN'IN DENİZ SALDIRILARINA YANIT VERDİK
ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), saldırılara ilişkin yaptığı açıklamada, ABD Başkanı Donald Trump'ın talimatıyla İran'daki askeri gözetleme altyapısı, iletişim sistemleri, hava savunma mevzileri, insansız hava aracı depoları ve mayın döşeme kapasitesinin hedef alındığını duyurdu.
Açıklamada, operasyonun İran'ın ticari deniz taşımacılığına yönelik saldırılarına doğrudan karşılık olarak gerçekleştirildiği savunuldu.
İRAN: MUTABAKAT AÇIKÇA İHLAL EDİLDİ
İran Dışişleri Bakanlığı ise ABD saldırılarının hem Birleşmiş Milletler Şartı'nın hem de 18 Haziran tarihli mutabakat zaptının açık ihlali olduğunu belirtti.
Bakanlığın açıklamasında, ABD'nin uluslararası yükümlülüklerini hiçe saydığı belirtilerek, İran'ın ulusal egemenliğini korumak amacıyla yaptığı karşı saldırıların meşru müdafaa hakkı kapsamında değerlendirildiği ifade edildi.
TRUMP'TAN YENİ SALDIRI TEHDİDİ
ABD Başkanı Donald Trump, İran'ın ateşkesi ihlal ettiğini öne sürerek ABD uçaklarının İran'a ait füze ve insansız hava aracı depoları ile kıyı radar tesislerini vurduğunu söyledi.
Trump, İran'a yönelik sert açıklamasında, "Artık makul olamayacağımız bir nokta gelebilir ve başarıyla başlattığımız işi askeri olarak tamamlamak zorunda kalabiliriz. Bu olursa artık İran var olmaz" ifadelerini kullandı.
İRAN'DAN KUVEYT VE BAHREYN'DEKİ ABD ÜSLERİNE MİSİLLEME
ABD saldırılarının ardından İran, Kuveyt ve Bahreyn'deki ABD askeri tesislerine füze ve insansız hava araçlarıyla saldırı düzenledi.
Kuveyt ordusu, hava savunma sistemlerinin saldırılara karşı devreye girdiğini açıklarken, Bahreyn'de de saldırı alarmı nedeniyle sirenlerin çaldığı bildirildi.
DEVRİM MUHAFIZLARI: DİPLOMATİK SÜREÇ DURABİLİR
İran Devrim Muhafızları Ordusu, ABD'nin saldırılarının ateşkesi ihlal ettiğini savunarak, bunun diplomatik sürecin tamamen durmasına yol açabileceği uyarısında bulundu.
Açıklamada ayrıca, Hürmüz Boğazı'ndaki deniz trafiğine yönelik denetimlerin sertleştirileceği belirtilirken, bölgedeki ABD üslerinin "önümüzdeki günlerde cehennem gibi günler yaşayacağı" iddia edildi.
ARAKÇİ BAĞDAT'TA TEMASLARDA
Yaşanan askeri gerilimin ardından İran Dışişleri Bakanı Seyyid Abbas Arakçi resmi temaslarda bulunmak üzere Irak'ın başkenti Bağdat'a gitti.
Arakçi'nin Iraklı yetkililerle ikili ilişkiler ile bölgede tırmanan gerilimi ve son gelişmeleri ele alması bekleniyor. (DIŞ HABERLER)