Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji verimliliğini artıran ve karbon emisyonunu azaltan işletmelere yönelik yeni bir hibe programını devreye alıyor. Enerji ve Karbon Azaltımı (EKA) Destek Programı kapsamında performans kriterlerini karşılayan işletmelere, enerji giderlerinin yüzde 30'u oranında nakdi hibe desteği verilecek. Yeni programla sanayi tesisleri, ticari binalar ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin enerji tüketimini ve karbon emisyonlarını düşürmeleri teşvik edilecek. Böylece hem işletmelerin enerji maliyetlerinin azaltılması hem de düşük karbonlu ekonomiye geçişin hızlandırılması hedefleniyor.
VERİMLİLİĞE %30 KATKI
2026 yılında Türkiye'nin ev sahipliği yapacağı COP31 İklim Zirvesi nedeniyle, bu yıl karbon emisyon yoğunluğunu en fazla azaltan işletmeler öncelikli olarak desteklenecek. Değerlendirmeler sonrası sanayi sektöründen 10, ticari bina ve hizmet sektöründen 10 olmak üzere toplam 20 işletme hibe almaya hak kazanacak. Program kapsamında işletme başına verilebilecek azami destek tutarı 18 milyon 61 bin 775 lira olarak belirlendi. Başvurular, e-Devlet ile entegre çalışan Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi (EVDES) üzerinden elektronik ortamda yapılacak. Bakanlık ayrıca yürürlükteki Verimlilik Artırıcı Proje (VAP) Destek Programı ile enerji verimliliği yatırımlarının yüzde 30'una kadar, 27 milyon lirayı aşan hibe desteğini de sürdürüyor. Böylece işletmeler hem yatırım aşamasında hem de elde ettikleri enerji tasarrufu ve karbon azaltım performansına göre iki aşamalı destekten yararlanabilecek.
RÜZGAR VE GÜNEŞ İLK KEZ DOĞAL GAZI GERİDE BIRAKTI
Dünya genelinde nisan ayında rüzgar ve güneş enerjisinden elde edilen elektrik üretimi, tarihte ilk kez bir ay boyunca doğal gazı geride bıraktı. Nisan ayında rüzgar ve güneş santralleri toplam 532 teravatsaat (TWh) elektrik üretirken, doğal gaz kaynaklı üretim 477 TWh seviyesinde kaldı. Sadece 5 yıl önce doğal gazın yeşil enerjiyi ikiye katladığı düşünüldüğünde, yerli ve yenilenebilir kaynakların ulaştığı devasa güç çok daha net anlaşılıyor. Değişimin arkasında güneş enerjisindeki agresif büyüme var. Geçen yıl küresel elektrik talebindeki artışın yaklaşık dörtte üçü güneşten karşılandı.