Avustralya, çocuklara yönelik sosyal medya yasağını uygulamakta yetersiz kalan teknoloji şirketlerine verilebilecek en yüksek cezayı artırmaya hazırlanıyor.
Hükümetten yapılan açıklamaya göre, sistematik ihlal durumlarında uygulanabilecek azami ceza 49,5 milyon Avustralya dolarından 99 milyon Avustralya dolarına çıkarılacak. Bu tutar yaklaşık 68 milyon ABD dolarına karşılık geliyor.
Düzenleme kapsamında ülkenin internet güvenliği düzenleyicisi eSafety Commissioner’ın bilgi toplama yetkileri de güçlendirilecek. Böylece kurum, sosyal medya şirketlerinden 16 yaş altındaki kullanıcıların hesap açmasını engellemek için ne tür adımlar attıklarına ilişkin kanıt talep edebilecek.
ALBANESE: BÜYÜK TEKNOLOJİ ŞİRKETLERİ YETERİNCE ÇABA GÖSTERMİYOR
Avustralya hükümeti, eSafety’nin olası uyumsuzluk gerekçesiyle beş platformu aktif olarak incelediğini yineledi. Söz konusu platformlar arasında Meta’ya ait Instagram ve Facebook, Google’ın YouTube’u, Snap’in Snapchat’i ve TikTok yer alıyor.
Google, Meta, Snap ve TikTok, Avustralya’nın planlarına ilişkin mesai saatleri dışında yapılan yorum taleplerine hemen yanıt vermedi.
Avustralya Başbakanı Anthony Albanese, sosyal medya için asgari yaş düzenlemesinin ardından küresel ölçekte oluşan ivmeden memnun olduğunu belirtti. Albanese, buna karşın büyük teknoloji şirketlerinin yasaya uyum konusunda yeterince çaba göstermediğini ifade etti.
Albanese, “Sosyal medya asgari yaşını uygulamaya koyduğumuzdan bu yana konuşmanın yön değiştirmesinden ve gördüğümüz küresel ivmeden memnunum. Ancak büyük teknoloji şirketlerinin yasaya uymak için yeterince çaba göstermediği açık; hâlâ sosyal medyada çok fazla çocuk var” değerlendirmesinde bulundu.
5 MİLYONDAN FAZLA HESAP KAPATILDI VEYA KISITLANDI
Hükümet açıklamasında, yasağın yürürlüğe girmesinden bu yana 16 yaş altındaki kullanıcılara ait 5 milyondan fazla hesabın devre dışı bırakıldığı veya kısıtlandığı belirtildi.
Buna karşın çok sayıda araştırma, teknoloji şirketlerinin uygulamaya aldığı selfie ile yaş doğrulama gibi mekanizmaların çocuklar tarafından kolayca aşılabildiğini ortaya koydu. Bazı durumlarda ise çocuklardan yaşlarını kanıtlamalarının hiç istenmediği aktarıldı.
Sydney’de Reuters’a konuşan Penny Lilley, daha yüksek cezaların platformlarda ciddi bir iyileşme sağlayacağı konusunda şüpheli olduğunu söyledi. Lilley, şirketlerin kullanıcıların platformlarda kalmasından büyük gelir elde ettiğini belirtti.
Bir diğer Sydney sakini Zara Keats ise platformların yasağın uygulanması konusunda vaat ettikleri kadar adım atmadığını düşündüğünü ifade etti. Keats, ailesinde sosyal medyayı hâlâ aktif şekilde kullanan çocuklar olduğunu söyledi.
ARAŞTIRMA: GENÇLER YASAĞI AŞMAYI SÜRDÜRÜYOR
British Medical Journal’da çarşamba günü yayımlanan ve 408 ergen üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, yasağın yürürlüğe girmesinden üç ay sonra 12-15 yaş aralığındaki Avustralyalıların yüzde 85’i sosyal medya kullanmayı sürdürdü.
Araştırmada, yaşı tutmayan kullanıcıların üçte ikisinin 16 yaşından büyük olduğunu beyan ederek veya platform tarafından 16 yaşından büyük kabul edilen bir selfie yükleyerek çevrim içi kalmaya devam ettiği belirtildi.
Nisan ayında teknoloji tedarikçilerini temsil eden bir sektör kuruluşu, yasağın uygulanmasındaki sorunların yaş kontrolü teknolojisinin sınırlarından ziyade sosyal medya platformlarının mevcut araçları zayıf şekilde kullanmasından kaynaklandığını savunmuştu.
Avustralya’nın altı aylık sosyal medya yasağı, gençlerin ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerindeki etkiler nedeniyle benzer düzenlemeleri gündemine alan birçok ülke tarafından yakından izleniyor. İngiltere ise bu ay, oyun ve canlı yayın platformlarını da kapsayacak daha kapsamlı kısıtlamalar planladığını duyurdu.