Ana içeriğe geç

40 belediye başkanı veri merkezlerine direniyor: Yapay zeka için yeni şartlar masada

Dört kıtadan 40 belediye başkanı, yapay zeka veri merkezlerinin enerji, su ve arazi tüketimine karşı ortak standartlar belirledi. Mutabakat, veri merkezlerinin kentlerde hangi koşullarda kabul edileceğini düzenlemeyi hedefliyor.

40 belediye başkanı veri merkezlerine direniyor: Yapay zeka için yeni şartlar masada
Odatv
16

Yapay zeka veri merkezlerinin hızla artan enerji, su ve arazi ihtiyacı kent yönetimlerini harekete geçirdi. Dört kıtadan 40 belediye başkanı, veri merkezlerinin hangi koşullarda kabul edileceğini belirleyen ortak bir mutabakat metnine imza attı.

London Climate Action Week kapsamında, iklim değişikliğiyle mücadele için çalışan C40 Cities ağı tarafından açıklanan mutabakat; temiz enerji, yer seçimi, su kullanımı ve toplumsal fayda başlıklarında ortak standartlar öngörüyor.

VERİ MERKEZLERİ KENTLERİ ZORLUYOR

Yapay zeka sistemlerinin büyümesiyle veri merkezlerine duyulan ihtiyaç da hızla artıyor. Ancak kent yönetimleri, bu tesislerin elektrik şebekelerini zorladığını, su kaynaklarını tükettiğini ve konut alanlarıyla rekabete girdiğini belirtiyor.

C40 ağına bağlı kentlerde halihazırda yaklaşık 1.700 veri merkezi bulunuyor. Bu kentlerden 50’sinde yatırımların yüzde 40’tan fazla artması bekleniyor.

Mutabakat, Phoenix ve Melbourne belediye başkanları arasındaki bir görüşmeden doğdu. İki kent de aynı sorunla karşı karşıya kaldıklarını fark etti: Büyük miktarda elektrik ve su tüketen veri merkezleri ve mevcut arsalar için konut projeleriyle yaşanan rekabet.

PHOENIX’TE ELEKTRİK TALEBİ İKİYE KATLANABİLİR

Phoenix, Kuzey Amerika’daki en büyük 10 veri merkezi pazarı arasında yer alıyor. Kentin metropol alanında onay bekleyen ruhsat başvurularının tamamının kabul edilmesi halinde elektrik talebinin ikiye katlanabileceği belirtiliyor.

Phoenix Belediye Başkanı Kate Gallego, veri merkezlerinin teknolojik yenilik ve istihdam açısından önemli olduğunu ancak bu büyümenin yerel halkın ve gezegenin sağlığı gözetilerek yönetilmesi gerektiğini söyledi.

Gallego, “Bu yeniliğin öneminin farkındayız; kentimizde iyi istihdam olanakları yaratıyor. Biz sadece bunun yerel sakinlerimiz ve gezegenimizin sağlığı için doğru şekilde yapılmasını istiyoruz” dedi.

MELBOURNE’DE 20 MİLYAR LİTRE SU TÜKETİMİ

Melbourne’de ise tartışmanın merkezinde su tüketimi var. Belediye Başkanı Nicholas Reece’e göre kent mevcut veri merkezi planlarını tamamen hayata geçirirse, bu tesisler yılda 20 milyar litreye kadar su tüketebilir.

Bu miktar, Melbourne’ün içme suyu arzının yaklaşık yüzde 4’üne karşılık geliyor. Kentin su kaynakları halihazırda nüfus artışı, daha uzun kurak dönemler ve artan sıcaklık nedeniyle baskı altında.

MUTABAKAT NE İSTİYOR

Belediye başkanlarının imzaladığı metne göre veri merkezleri atıl ya da yeterince kullanılmayan arazilerde kurulmalı. Tesislerin yenilenebilir enerji ve batarya depolama sistemleriyle çalışması, su tüketimini azaltması, emisyonlarını düşürmesi ve atık ısıyı geri kazanması bekleniyor.

Mutabakat ayrıca veri merkezlerinin yerel istihdam yaratmasını, mal ve hizmetleri bölgeden temin etmesini, altyapı iyileştirmelerini kendi bütçelerinden karşılamasını ve mahallelerle gerçek bir diyalog kurmasını öngörüyor.

C40 yöneticilerinden Cassie Sutherland, belediye başkanlarının tek başına hareket alanının sınırlı olduğunu belirterek, bu vizyonun yerel yönetmeliklere ve kılavuzlara dönüştürülmesi gerektiğini söyledi. Sutherland’a göre enerji şirketleri, farklı yönetim kademeleri ve özel sektörün de sürece dahil edilmesi gerekiyor.

ABD VE AVRUPA ŞEHİRLERİ ÖNE ÇIKTI

Mutabakata imza atan kentlerin yaklaşık yarısını ABD şehirleri oluşturuyor. Seattle, Chicago, Miami, Phoenix ve Palo Alto bu şehirler arasında yer aldı.

Yunanistan, İspanya, İtalya, Almanya, Birleşik Krallık ve Norveç’ten Avrupa şehirlerinin yanı sıra Kanada, Kenya, Güney Afrika, Sierra Leone, Fildişi Sahili, Hindistan, Avustralya ve Lübnan’daki kentler de mutabakata katıldı.

GÜNEYDOĞU ASYA YOK

Dikkat çeken noktalardan biri ise Güneydoğu Asya’daki kentlerin mutabakata katılmaması oldu. Oysa Ember adlı düşünce kuruluşuna göre Endonezya, Malezya, Singapur, Tayland, Vietnam ve Filipinler genelinde halihazırda 2 binden fazla veri merkezi faaliyet gösteriyor.

Uluslararası Enerji Ajansı, bu tesislerin yıllık enerji talebinin beş yıl içinde iki kattan fazla artacağını öngörüyor.

Özellikle Malezya, Microsoft, Google ve Nvidia gibi teknoloji devlerinin yatırımları için cazibe merkezi haline geldi.

C40, bölgedeki bazı kentlerin ulusal politikalar ya da farklı karmaşık gerekçeler nedeniyle anlaşmayı imzalayamadıklarını bildirdiğini, ancak görüşmelerin sürdüğünü belirtti.

YAPAY ZEKA KENTLERE YAKLAŞIYOR

Veri merkezleri, yapay zeka destekli sistemlerin neredeyse anlık yanıt sürelerine ihtiyaç duyması nedeniyle müşterilere yakın kentlere yöneliyor. Bu tesisler genellikle kümelenerek metropol ölçeğinde yeni teknoloji bölgeleri oluşturuyor.

JLL’de küresel veri merkezi araştırmaları başkanı olan Andrew Batson, bu dinamiğin ancak son dönemde bazı yatırımları kırsal alanlara doğru itmeye başladığını belirtti.

Mutabakata imza atan belediye başkanları ise ortak hareket etmedikleri sürece yatırımcıların daha gevşek koşullar sunan kentlere yönelmeye devam edeceğini savunuyor.

Odatv.com

Kaynağa Git

İlgili Haberler