ABD, İran’a uluslararası piyasalarda petrol satışına imkân tanıyan 60 günlük geçici bir lisans verdi.
İsviçre’deki görüşmelere katılan Trump’ın yardımcısı JD Vance, müzakerelerin ilk turunu “çok başarılı” olarak değerlendirerek İran’ın nükleer denetçilerin yeniden ülkeye girişine izin vermeyi kabul ettiğini açıkladı. Bu iddia daha sonra Trump tarafından da desteklendi. Ancak İranlı yetkililer, ilerleme sağlandığını kabul etmekle birlikte Vance’in bu açıklamasına itiraz ederek bunun “gerçeği yansıtmadığını” ve yanlış olduğunu ifade etti. Bu çelişki, iki tarafın geçen hafta çatışmaları sona erdirip uzun vadeli bir anlaşmanın zeminini oluşturmak amacıyla imzaladığı mutabakat zaptını uygulamaya koyma sürecinde hâlâ önemli engellerle karşı karşıya olduğunu ortaya koydu.
İran, yıllardır süren ağır yaptırımların ardından enerji ihracatına imkân tanıyan muafiyet ve yeniden inşa ile kalkınma fonu vaadini memnuniyetle karşıladı. Ancak Tahran, İsrail’in Lübnan’daki saldırıları devam ederse Hürmüz Boğazı’na ilişkin kozunu kullanmaktan geri durmayacağı yönünde mesaj verdi.
Trump’tan İran’a yaptırım muafiyeti açıklaması: “Parayı halka yiyecek için kullanmalılar”
Trump’a pazartesi günü gazeteciler tarafından İran’a petrol satışı için verilen yaptırım muafiyeti sorulduğunda, başkanın konuyu ülkenin yurtdışında dondurulmuş varlıklarının ileride serbest bırakılması ihtimaliyle karıştırdığı görüldü. İran’ın petrol gelirlerini ordusunu yeniden inşa etmek için kullanmasının nasıl engelleneceğine ilişkin soruya ise Trump, “Bunu yapmamaları gerekiyor” yanıtını verdi.
Beyaz Saray’daki açıklamasında Trump, “Bu parayı halklarına yiyecek almak için kullanmalılar, çünkü şu anda halkları çok aç” ifadelerini kullandı.