Ak Parti kurucusu Cüneyd Zapsu’nun kurucusu olduğu çikolata ve şekerleme üreten Balsu Gıda CEO’su Ahmet Bilge Anbarlılar, Türkiye’nin fındık ihracatında son 40 yılın en düşük dönemlerinden birinin yaşandığını belirterek, “Şili ve ABD, Türkiye’nin ihracatını etkileyebilecek düzeyde fındık üretiyor.” dedi. Şili’ye 70 bin fındık fidesi diken Balsu CEO’suna tepki Ordulu üreticilerinden geldi: “Tekelci firma (Ferrero) başta olmak üzere onun işbirlikçileri Türkiye’deki fındık üreticilerine parmak sallıyor, en büyük üretici biziz, alternatifimiz yok, Türkiye’ye mahkûmlar.”
ŞİLİ’YE 70 BİN FINDIK AĞACI
Cüneyd Zapsu, Güney Amerika’daki yatırımını daha önce duyurmuştu. Balsu tarafından yapılan açıklamada, “Şili’de, 2017’de Balsu Agro Chile SpA adıyla kurumsallaşan fındık bahçeleri oluşturma yatırımımızla bugün toplam 160 hektarlık arazide 548 km uzunluğunda sulama boru hattı sistemi kullanılan ve sayısı 70 bine ulaşan fındık ağaçlarımızdan, dördüncü dönem hasat alımını gerçekleştirmiş olmanın mutluluğunu yaşıyoruz.” denilmişti.
Balsu’nun Şili’ye yatırımı kamuoyunda “Türk fındığına rakip geliyor.” diye yorumlanmıştı. Peki dünya genelinde fındık arzının yüzde 70’ini tek başına karşılayan Türkiye için Şili ve ABD, rakip olabilir mi? Altınordu Ziraat Odası Başkanı Atakan Akça, gelişmeleri Aydınlık’a değerlendirdi.
Tekelci firmanın (Ferrero) Türkiye’ye mahkûm olmama çabasının her zaman devam ettiğini belirten Akça, “Bu hamle yeni değil. Daha önce Gürcistan ve Azerbaycan’da da fındık dikildi ama istenilen kalite ve verim elde edilemedi. Şimdi Şili ve Amerika’da fındık dikildi, ‘Türkiye’ye alternatif olacak!’ diye ortalığı yaygaraya verdiler. Bu tamamen Türk fındığına, üreticisine ve Türkiye’ye parmak sallamaktır. ‘Biz sizi geri planda bırakırız, sizden ürün almayız.’ gibi algılarla piyasayı bulandırmaya çalışıyorlar.” diye konuştu.
BU KREMAYI TÜRK FINDIĞINDAN ÜRETMEK ZORUNDA
Tekelci firmanın, tanınan bir kremayı Türk fındığından ürettiğini belirten Akça, şöyle devam etti: “Sanayicimiz, ihracatçımız, üreticimiz kafasına şunu iyi sokmalı. Bu firma bu ürünü Türkiye’nin fındığından üretmek zorunda. Damak tadı oluşmuş bir ürünü farklı bir ham maddeyle üretirseniz o damak tadı bozulur. Böyle bir riski hiçbir firma alamaz. Tekelci firma da bizim fındığımızı kullanarak üretiği üründen 13 milyar dolar ciro yapıp para kazanıyor. Bizim bu söylemlere karşı dik durmamız gerekir.”
AYNI KALİTEYİ YAKALAYAMAZLAR
Türkiye dışındaki bölgelerde aynı kalite ve verimin yakalanamayacağına dikkat çeken Akça, “Şili’de üretilen fındığın en kalitelisinin randımanı 40, Türkiye’de üretilen en kötü fındığın randımanı 47-48. Dolayısıyla ne verim ne kalite anlamında bize ulaşma şansları yok.” dedi.
DİKİLEN FİDAN SAYISI ORDU’NUN TEK MAHALLESİNDE
Atakan Akça, Balsu’nun Şili’deki yatırımıyla ilgili de şunları söyledi:
“Şili’nin tamamına fındık dikseniz, üretilen fındık 50-60 bin tonu geçmez. Balsu 70 bin fındık fidanı dikildiğini açıkladı. 70 bin fındık fidanı, Ordu’daki en küçük bir mahallede olan fidan sayısı. Bunlar çok büyük rakamlar gibi sunularak Türk üreticisine parmak sallıyorlar. İşin aslı piyasayı manüpüle ederek, piyasaya korku salarak ürünü ucuza alma hamleleleri. “Balsu da Tekel oluşturmaya çalışıyor ve bana göre Tekelci firmayla iş birliği içindeki bir firma. Tarımsal yatırım yapmıştır, olabilir. Yadırganacak durum değil ama korkulacak bir durum da değil. Yatırımlar ticari amaçlı yapılabilir. Ama kalitesi bizi tutmaz.”

